Törökszentmiklós

Szabó_JuditTagintézmény-igazgató: Szabó Judit

 

Törökszentmiklós 5200 Törökszentmiklós, Almásy út 25.
Telefon: +3656/390-391
E-mail: torokszentmiklos@jnszmpsz.hu
törökszentmiklós

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Törökszentmiklósi Tagintézménye és Fegyverneki Telephelye köznevelési közszolgálati feladatellátás keretében, speciális, korszerű szakmai felkészültséggel támogatja a hozzá forduló, problémákkal küzdő gyermekeket és szülőket, egyénre szabott, problémához igazodó eszközökkel, módszerekkel, elősegítve a gyermek folyamatos fejlődését, a társadalomba való beilleszkedését. A célok megvalósulása érdekében együttműködik a gyermekekkel, szülőkkel, pedagógusokkal, a gyermekek fejlődésére hatással lévő más partnerekkel, segítő szakemberekkel.

Ellátott települések: Kengyel, Kuncsorba, Kunhegyes, Tiszapüspöki, Tiszatenyő, Törökszentmiklós

Ellátott feladataink:

  • gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
  • fejlesztő nevelés
  • szakértői bizottsági tevékenység
  • nevelési tanácsadás
  • logopédiai ellátás
  • továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás
  • konduktív pedagógiai ellátás
  • gyógytestnevelés
  • iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
  • kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

Szakértői bizottsági tevékenység

Az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít

  • az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából
  • a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy kizárása céljából
  • a sajátos nevelési igény (SNI) megállapítása vagy kizárása céljából – a mozgásszervi-, az érzékszervi- (látási-, hallási-), az értelmi, a beszédfogyatékosság, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén a halmozott fogyatékosság, az autizmus spektrum zavar vagy az egyéb pszichés fejlődési zavar: súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar

Szakértői vizsgálat kezdeményezése

  • Lakóhely (ennek hiányában tartózkodási hely) szerinti illetékes pedagógiai szakszolgálatnál.
  • Intézményes ellátás helye szerint illetékes pedagógiai szakszolgálatnál.
  • A mozgásszervi fogyatékosság, az érzékszervi fogyatékosság, valamint a beszédfogyatékosság megállapítására vagy kizárására irányuló vizsgálat közvetlenül is kérhető, illetve kezdeményezhető az országos szakértői bizottságnál.

A vizsgálat kezdeményezéséhez kitöltendő nyomtatványok: 15/2013. (II.26) EMMI rendelet 1. sz. és 4. sz. melléklete

Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben, oktatásban részesül, az óvoda, az iskola, köteles közreműködni az 1. melléklet szerinti vizsgálat iránti kérelem elkészítésében.

Nevelési Tanácsadás

A nevelési tanácsadás keretében feladatunk:

  • problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptív viselkedésének, szociális érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása,
  • segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
  • pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végezése és szakértői vélemény készítése a szülő, gyermekvédelmi szakellátást, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények kérésére,
  • prevenciós tevékenység (együttműködik a védőnői és gyermekorvosi hálózattal, családi mentálhigiénés intervenció, negyedik életévüket betöltött gyermekek körében szűrést végezhet)

Mikor kérje pszichológus szakember segítségét?

Ha gyermeke…

  • szorong, rágja a körmét, pszichoszomatikus vagy enurézis tünetei vannak
  • az iskolában, vagy otthon a viselkedése agresszív, dühkitörésekkel tarkított
  • kapcsolati problémákkal küzd a kortársaival, a szüleivel, vagy a tanáraival
  • nehezen kezeli a szülők válását, megviseli az új helyzet
  • támogatást szeretne az iskolai eredményességhez
  • nem tud felállni a számítógép elől, már nem érdeklik a kortársai, teljes szabadidejét a gép előtt tölti
  • túl sok iskolai hiányzása van, kicsúszott a mindennapi ritmusból

Ha szülőként/tanárként…

  • tanácstalan a gyermeke viselkedésével kapcsolatban
  • úgy érzi, hogy kifutott a nevelési ötletekből
  • szeretné, ha a válása „jól” sikerülne, a lehető legkevesebb sérüléssel menjen végbe a folyamat ön és gyermeke számára
  • elviselhetetlennek tartja a gyermek modorát
  • szexuális zaklatás jeleit tapasztalja a gyermeken

Hogyan tudunk segíteni?

  • egyéni terápia keretében a gyermekeknek
  • csoportos foglalkozásokkal
  • szülői konzultációkkal
  • pedagógus konzultációkkal

Alkalmazott módszereink

  • viselkedésterápia
  • játékterápia
  • bábterápia
  • világjáték teszt
  • dráma pedagógia

Ki kérhet gyógypedagógiai terápiát?

  • szülő
  • óvónő, a szülő egyetértésével
  • a szülő a részképesség szűrés eredményei alapján, a szűrést végző gyógypedagógus javaslatára

Mire irányulhat a fejlesztés?

  • szociális képességek (együttműködés, szabálykövetés, konfliktuskezelés, problémamegoldás, kommunikációs készségek, empátia)
  • részképességek (észlelés, nagymozgás, finommotorika, téri-, idői tájékozódás, nyelvi képességek, emlékezet, figyelem, gondolkodás)
  • figyelmi és aktivitás problémák
  • autisztikus tünetek

Hogyan tudunk segíteni?

  • egyéni vagy csoportos terápiás foglalkozásokkal
  • szülői konzultációkkal
  • szülő bevonásával a terápiás folyamatba
  • pedagógusokkal történő esetmegbeszélésekkel

Logopédiai ellátás

 Ki lehet rászoruló gyerek?

  • aki 2,5 éves korában még nem beszél
  • akinek a beszédfejlődése késik, lassúbb ütemű, elmarad az életkori átlagtól (nehezen tanul mondókákat, verseket)
  • aki nem érti meg a felé irányuló közléseket, kéréseket
  • akinek a hangszíne állandóan rekedt, vagy orrhangzós színezetű
  • aki dadog, vagy hadar
  • aki állkapocs és fogsor deformitása miatt a hangokat rosszul képzi, nyelési nehézségei vannak
  • aki az 5. életévét betöltötte, hangokat más hanggal helyettesít, hangjai eltérnek a normál ejtéstől

Célunk

  • a tiszta beszéd kialakítása
  • a nyelvi-, kommunikációs zavaroktól mentes oldott személyiség kialakulásának segítése logopédiai eszközökkel

Feladataink

  • beszédindítás
  • meglévő beszédhibák javítása
  • preventív módszerek alkalmazása a nyelvi-, beszéd és kommunikációs zavarok elkerülése érdekében

Mit tehet a felnőtt?

  • Ha egy kiscsoportos gyermek az óvodai beszokatás után sem kezd el beszélni, érdemes vizsgálatra küldeni (hallásvizsgálat, logopédiai vizsgálat).
  • Mondjon rövid, életkornak megfelelő mesét, énekeljen, mondókázzon együtt a gyermekkel.
  • Beszélgetések közben ne legyen háttérzaj. (Pl. tévézés)
  • Keltse fel a beszédkedvet, de erőltetés nélkül.
  • Fontos a helyes beszédpélda. Rövid, egyszerű mondatokat alkalmazzon, kerülje a „babanyelv” használatát.
  • A beszélni kezdő gyermeknél ne javítsa a kiejtést, ismételje meg helyes kiejtéssel, amit a gyermek mond.

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás

  • Tevékenységei: a komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.
  • A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a megyei szakértői bizottság tesz javaslatot.
  • A szakértői bizottság a tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a gyermekneurológiai szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.
  • Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.

 Fejlesztő nevelés

  • A súlyos és halmozottan fogyatékos sajátos nevelési igényű gyermek, attól az évtől kezdve, amelyben az ötödik életévét betölti, fejlesztő nevelésben vesz részt.
  • A fejlesztő nevelés a gyermek egyéni nevelési-fejlesztési terve alapján végzett komplex gyógypedagógiai fejlesztés, melynek feladata a gyermek fejlesztő nevelés-oktatásra való felkészítése a szülő bevonásával, a szülő részére tanácsadás nyújtásával.
  • Heti minimum 5 óra
  • Csoportos (maximum 6 fő), és/vagy egyéni foglalkozások

Gyógytestnevelés

A gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.

A gyógytestnevelés megszervezése, személyi feltételeinek biztosítása az Intézmény feladata a Központ által kijelölt nevelési-oktatási intézményekben. Abban az esetben, ha a szükséges feltételek rendelkezésre állnak, a tanulók részére heti egy tanórai foglalkozás keretében úszás órát kell szervezni. A gyógytestnevelés az orvosi javaslat alapján 1-3, 4-8 vagy 9-16 fős csoportokban szervezhető meg.

 Az iskolában a gyógytestnevelés feladatának ellátása a tanév rendjéhez igazodik. Az adott tanulóra vonatkozó ellátásnak a tanév rendjétől eltérő megkezdése vagy befejezése csak az iskolaorvos vagy a szakorvos véleménye alapján kezdeményezhető.

Iskolapszichológia, óvodapszichológiai ellátás

 Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás feladata a pedagógiai szakszolgálati intézményben a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és segítése, melyet az iskola- és óvodapszichológus feladatok koordinátora lát el.

A Törökszentmiklósi Tagintézmény intézményi prezentációja itt megtekinthető.

jovőképA Törökszentmiklósi Tagintézményben mindig is hangsúlyos volt a prevenció, valamint a szülők és pedagógusok segítése. A szakszolgálati feladatokon belül a nevelési tanácsadás típusú tevékenységek, valamint logopédiai ellátás folyamatos magas szakmai színvonalú megvalósítására törekszünk, az ellátási terület igényeinek megfelelően. Szakembereink eltérő személyisége, gondolkodásmódja, szakmódszertani ismerete, együttműködési képessége biztosítja a sokszínűséget az intézmény működésében.

Az az elhivatottság, kreativitás, valamint nagyfokú empátia, mellyel a kollégák a kliensek problémáit kezelik, meghozta azt az eredményt, hogy a szülők bizalommal fordulnak intézményünkhöz, gyakran kérik segítségünket egy-egy gyermeküket érintő döntés előtt, illetve a gyermeknevelés során felmerülő dilemmák kapcsán.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy jóval a beiskolázás előtt meg kell kezdeni azt a fajta prevenciós tevékenységet, ami majd biztosítja a gyermekek képességeinek kibontakozását, fejlődését, társadalomba való beilleszkedését.

A célok elérése érdekében törekszünk arra, hogy már a gyermekek korai életszakaszában segítséget kapjon a szülő a szülői kompetenciák erősítésében, a családban történő szocializációs folyamatok optimális feltételeinek megteremtésében, a gyermekekkel szemben történő, életkori sajátosságoknak megfelelő elvárások kialakításában.

A különleges bánásmódot igénylő gyermekek szüleit támogatni kívánjuk pszichológiai eszközökkel az elfogadásban, illetve törekszünk a szülők fokozottabb bevonására a gyermeküket érintő terápiás folyamatokba.

Az intézményes nevelésben résztvevő, nevelési tanácsadást igénylő gyermekek/tanulók számára csoportos pszichológiai terápiákat kívánunk biztosítani a szociáliskészségek–társas kapcsolatok, önismeret-önértékelés, valamint agresszió-konfliktuskezelés témakörökben az ellátási terület igényeit figyelembe véve.

A fenti célok megvalósítása érdekében továbbra is biztosítjuk a társintézmények szakembereinek az esetmegbeszélés, valamint konzultációs lehetőségeket, törekedve a korábbi együttműködési módok bővítésére, a komplexitás fokozására. Segíteni kívánjuk a szülők és intézmények közötti kommunikációt.