Az előző két tanévben a szülők nagy érdeklődését kielégítve „Már megint nem figyelsz?” elnevezéssel tartottunk interaktív előadást az ADHD tüneteiről, megnyilvánulási formáiról, típusairól és otthoni valamint intézményes kezelési lehetőségeiről. Mivel az iskola a gyermekek életében igen nagy szerepet tölt be, továbbá kevés alkalom nyílik a pedagógiai szakszolgálat szakemberei és a többségi pedagógusok személyes találkozására, ezért hiánypótlónak éreztük egy érzékenyítő, a munkában támogatást nyújtó workshop megrendezését. A program tagintézményünkben 2024. október 22-én 15:00 órától valósult meg.
Előadásunk nagy érdeklődést váltott ki. 10 intézményből összesen 18 fő vett részt az előadáson. Bemutatkozást követően a workshop első részében Bajusznács Nikolett pszichológus beszélt a figyelemhiányos hiperaktivitás – zavar kialakulásának okairól, az ADHD különböző alcsoportjairól (figyelemhiányos, hiperaktív, kevert típus), a diagnosztikai tünetekről – a fókuszt elsősorban az iskolában előforduló jelekre helyezve. A hasonló tüneteket okozó, valamit a társuló zavarokról, nehézségekről is szó esett. Hangsúlyt kapott a kezelés multimodális jellege is. Pintérné Csikós Tímea pszichológus, tanár folytatta az előadást. Eloszlatta a gyakran előforduló tévhiteket az ADHD megjelenési formáival kapcsolatban, felhívta a figyelmet a kevésbé észrevehető típusokra. Szemléltette eszközökkel is, hogyan tudjuk megsegíteni a figyelmi problémákkal küzdő gyerekeket oktatási helyzetben. Beszélt arról is, hogy milyen erősségeik lehetnek ezeknek a gyerekeknek. Felhívta a figyelmet a jutalmazás, a dicséret fontosságára az adaptívabb működés érdekében, mivel ezek a gyerekek különösen érzékenyek a jutalmazásra, nagyobb a jelentősége számukra.
Az előadás után a résztvevőknek lehetőségük nyílt feltenni a kérdéseiket. A visszajelzések alapján a megjelentek hasznosnak találták az előadást, és megköszönték a lehetőséget, mindenki tudott hasznos gondolatot hazavinni az előadásról. A workshop végén az igényeket felmérve egyeztettünk arról a lehetőségről, hogy a jövőben további olyan alkalmakat szervezünk, ahol a most megszerzett tudás gyakorlatban való alkalmazásának tapasztalatairól számolhatnak be, jó gyakorlatokat oszthatnak meg egymással, illetve további felmerülő kérdéseket tehetnek fel a többségi intézményekben dolgozó pedagógusok.
Bajusznács Nikolett
pszichológus