Érzelmi intelligencia és szupervízió
2015.10.08.
Néhány gondolat a szupervízióról:
A szupervízió a szakmai személyiség gondozását, fejlesztését és személyes hatékonyságát támogató – saját élményű- tanácsadási forma és tanulási folyamat. Ebben a folyamatban a személy önmagával, a munkájában jelen lévő emberi kapcsolataival, külső, belső konfliktusaival, motivációival, egész szakmai működésével foglalkozik.
Kapcsolatirányítási rendszer „eszközei”: saját magam észlelése, tudatosítása, motiváció Önreflektív tanulás tudatosítása, az”itt és most”- ban tanulás
Önreflektív kompetencia fejlesztése és reflektív tanulás történik a szupervízióban.
A reflektív tanulás nem a szorosan vett érzelmi intelligencia része, de elengedhetetlen annak fejlesztésében. Fókuszban a koncentrált figyelem, ami olyan, mint egy izom. Ha edzem, erősödik. Befelé forduló koncentrált figyelem: vizualizáció, pozitív élmények tudatos generalizálása. Mások felé forduló figyelem – empátia. Külső dolgokra irányuló figyelem- tágabb összefüggések felismerése
Edward de Bono: „nyitott éberség” (elménk 50%-ban szabadon vándorol, belső dialógus)
A kiemelkedő munkateljesítmény szempontjából az érzelmi intelligencia (EQ) alapvető meghatározó tényező (85%), ezután következik az intellektus (IQ).
Reziliencia: rugalmas ellenálló képesség (kitartás, alkalmazkodás, kompetencianövelés, megküzdési képesség) biológiai és pszichológiai összetevői vannak
A rugalmas egyensúlyi állapot létrehozása a cél. Nem a régi egyensúlyi állapotot nyeri vissza, egy újat hoz létre. Gyermekkortól dinamikusan fejlődik és fejleszthető.
Fejlesztési lehetőségek:
- érzelmek szabályozása,
- impulzus kontroll
- realista optimizmus
- oksági analizmus
- empátiás képesség
- személyes hatékonyság érzete
- nyitás a külvilág felé
Tóthné Kocsis Edit