Beszámolók

Érzelmi intelligencia és szupervízió

Érzelmi intelligencia és szupervízió

2015.10.08.

Néhány gondolat a szupervízióról:

A szupervízió a szakmai személyiség gondozását, fejlesztését és személyes hatékonyságát támogató – saját élményű- tanácsadási forma és tanulási folyamat. Ebben a folyamatban a személy önmagával, a munkájában jelen lévő emberi kapcsolataival, külső, belső konfliktusaival, motivációival, egész szakmai működésével foglalkozik.
Kapcsolatirányítási rendszer „eszközei”: saját magam észlelése, tudatosítása, motiváció Önreflektív tanulás tudatosítása, az”itt és most”- ban tanulás

Önreflektív kompetencia fejlesztése és reflektív tanulás történik a szupervízióban.

A reflektív tanulás nem a szorosan vett érzelmi intelligencia része, de elengedhetetlen annak fejlesztésében. Fókuszban a koncentrált figyelem, ami olyan, mint egy izom. Ha edzem, erősödik. Befelé forduló koncentrált figyelem: vizualizáció, pozitív élmények tudatos generalizálása. Mások felé forduló figyelem – empátia. Külső dolgokra irányuló figyelem- tágabb összefüggések felismerése

Edward de Bono: „nyitott éberség” (elménk 50%-ban szabadon vándorol, belső dialógus)

A kiemelkedő munkateljesítmény szempontjából az érzelmi intelligencia (EQ) alapvető meghatározó tényező (85%), ezután következik az intellektus (IQ).

Reziliencia: rugalmas ellenálló képesség (kitartás, alkalmazkodás, kompetencianövelés, megküzdési képesség) biológiai és pszichológiai összetevői vannak

A rugalmas egyensúlyi állapot létrehozása a cél. Nem a régi egyensúlyi állapotot nyeri vissza, egy újat hoz létre. Gyermekkortól dinamikusan fejlődik és fejleszthető.

Fejlesztési lehetőségek:

  • érzelmek szabályozása,
  • impulzus kontroll
  • realista optimizmus
  • oksági analizmus
  • empátiás képesség
  • személyes hatékonyság érzete
  • nyitás a külvilág felé

Tóthné Kocsis Edit