![]() |
5200 Törökszentmiklós, Almásy út 25. Telefon: +3656/390-391 E-mail: torokszentmiklos@jnszmpsz.hu |
![]() |
Szabó Judit Tagintézmény-igazgató |
Farkasné Rózant Ildikó Tagintézményigazgató – helyettes |
Nyitvatartási rendünk:
Hétfő: 7.30 – 16.00
Kedd: 7.30 – 16.00
Szerda: 7.30 – 16.00
Csütörtök: 7.30 – 16.00
Péntek: 7.30 – 13.30
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Törökszentmiklósi Tagintézménye és Fegyverneki Telephelye köznevelési közszolgálati feladatellátás keretében, speciális, korszerű szakmai felkészültséggel támogatja a hozzá forduló, problémákkal küzdő gyermekeket és szülőket, egyénre szabott, problémához igazodó eszközökkel, módszerekkel, elősegítve a gyermek folyamatos fejlődését, a társadalomba való beilleszkedését. A célok megvalósulása érdekében együttműködik a gyermekekkel, szülőkkel, pedagógusokkal, a gyermekek fejlődésére hatással lévő más partnerekkel, segítő szakemberekkel.
Ellátott települések: Kengyel, Kuncsorba, Tiszapüspöki, Tiszatenyő, Törökszentmiklós
Ellátott feladataink:
- gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás
- szakértői bizottsági tevékenység
- nevelési tanácsadás
- logopédiai ellátás
- továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás
- konduktív pedagógiai ellátás
- gyógytestnevelés
- iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
- kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
Szakértői bizottsági tevékenység
Az intézmény szakértői bizottsága a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi vizsgálat alapján szakértői véleményt készít
- az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából
- a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézség (BTMN) megállapítása vagy kizárásacéljából
- a sajátos nevelési igény (SNI) megállapítása vagy kizárása céljából – a mozgásszervi-, az érzékszervi- (látási-, hallási-), az értelmi, a beszédfogyatékosság, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén a halmozott fogyatékosság, az autizmus spektrum zavar vagy az egyéb pszichés fejlődési zavar: súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar
Szakértői vizsgálat kezdeményezése
- Lakóhely(ennek hiányában tartózkodási hely) szerinti illetékes pedagógiai szakszolgálatnál.
- Intézményes ellátás helye szerint illetékes pedagógiai szakszolgálatnál.
- A mozgásszervi fogyatékosság, az érzékszervi fogyatékosság, valamint a beszédfogyatékosság megállapítására vagy kizárására irányuló vizsgálat közvetlenül is kérhető, illetve kezdeményezhető az országos szakértői bizottságnál.
A vizsgálat kezdeményezéséhez kitöltendő nyomtatványok: 15/2013. (II.26) EMMI rendelet 1. sz. és 4. sz. melléklete
Ha a gyermek óvodai nevelésben, iskolai nevelésben, oktatásban részesül, az óvoda, az iskola, köteles közreműködni az 1. melléklet szerinti vizsgálat iránti kérelem elkészítésében.
Nevelési Tanácsadás
A nevelési tanácsadás keretében feladatunk:
- problémafeltáró beszélgetés lebonyolítása, a gyermek, a tanuló adaptívviselkedésének, szociális érettségének felmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés vagy a szakszolgálati ellátásba vétel szükségességének meghatározása,
- segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja,
- pszichés állapot feltárását célzó vizsgálat végezése és szakértői vélemény készítése a szülő, gyermekvédelmi szakellátást, gyermekjóléti alapellátást végző intézmények kérésére,
- prevenciós tevékenység (együttműködik a védőnői és gyermekorvosi hálózattal, családi mentálhigiénés intervenció, negyedik életévüket betöltött gyermekek körében szűrést végezhet)
Mikor kérje pszichológus szakember segítségét?
Ha gyermeke…
- szorong, rágja a körmét, pszichoszomatikus vagy enurézis tünetei vannak
- az iskolában, vagy otthon a viselkedése agresszív, dühkitörésekkel tarkított
- kapcsolati problémákkal küzd a kortársaival, a szüleivel, vagy a tanáraival
- nehezen kezeli a szülők válását, megviseli az új helyzet
- támogatást szeretne az iskolai eredményességhez
- nem tud felállni a számítógép elől, már nem érdeklik a kortársai, teljes szabadidejét a gép előtt tölti
- túl sok iskolai hiányzása van, kicsúszott a mindennapi ritmusból
Ha szülőként/tanárként…
- tanácstalan a gyermeke viselkedésével kapcsolatban
- úgy érzi, hogy kifutott a nevelési ötletekből
- szeretné, ha a válása „jól” sikerülne, a lehető legkevesebb sérüléssel menjen végbe a folyamat ön és gyermeke számára
- elviselhetetlennek tartja a gyermek modorát
- szexuális zaklatás jeleit tapasztalja a gyermeken
Hogyan tudunk segíteni?
- egyéni terápia keretében a gyermekeknek
- csoportos foglalkozásokkal
- szülői konzultációkkal
- pedagógus konzultációkkal
Alkalmazott módszereink
- viselkedésterápia
- játékterápia
- bábterápia
- világjáték teszt
- dráma pedagógia
Ki kérhet gyógypedagógiai terápiát?
- szülő
- óvónő, a szülő egyetértésével
- a szülő a részképesség szűrés eredményei alapján, a szűrést végző gyógypedagógus javaslatára
Mire irányulhat a fejlesztés?
- szociális képességek (együttműködés, szabálykövetés, konfliktuskezelés, problémamegoldás, kommunikációs készségek, empátia)
- részképességek (észlelés, nagymozgás, finommotorika, téri-, idői tájékozódás, nyelvi képességek, emlékezet, figyelem, gondolkodás)
- figyelmi és aktivitás problémák
- autisztikus tünetek
Hogyan tudunk segíteni?
- egyéni vagy csoportos terápiás foglalkozásokkal
- szülői konzultációkkal
- szülő bevonásával a terápiás folyamatba
- pedagógusokkal történő esetmegbeszélésekkel
Logopédiai ellátás
Ki lehet rászoruló gyerek?
- aki 3 éves korában még nem beszél
- akinek a beszédfejlődése késik, lassúbb ütemű, elmarad az életkori átlagtól (nehezen tanul mondókákat, verseket)
- aki nem érti meg a felé irányuló közléseket, kéréseket
- akinek a hangszíne állandóan rekedt, vagy orrhangzós színezetű
- aki dadog, vagy hadar
- aki állkapocs és fogsor deformitása miatt a hangokat rosszul képzi, nyelési nehézségei vannak
- aki az 5. életévét betöltötte, hangokat más hanggal helyettesít, hangjai eltérnek a normál ejtéstől
Célunk
- a tiszta beszéd kialakítása
- a nyelvi-, kommunikációs zavaroktól mentes oldott személyiség kialakulásának segítése logopédiai eszközökkel
Feladataink
- beszédindítás
- meglévő beszédhibák javítása
- preventív módszerek alkalmazása a nyelvi-, beszéd és kommunikációs zavarok elkerülése érdekében
Mit tehet a felnőtt?
- Ha egy kiscsoportos gyermek az óvodai beszokatás után sem kezd el beszélni, érdemes vizsgálatra küldeni (hallásvizsgálat, logopédiai vizsgálat).
- Mondjon rövid, életkornak megfelelő mesét, énekeljen, mondókázzon együtt a gyermekkel.
- Beszélgetések közben ne legyen háttérzaj. (Pl. tévézés)
- Keltse fel a beszédkedvet, de erőltetés nélkül.
- Fontos a helyes beszédpélda. Rövid, egyszerű mondatokat alkalmazzon, kerülje a „babanyelv” használatát.
- A beszélni kezdő gyermeknél ne javítsa a kiejtést, ismételje meg helyes kiejtéssel, amit a gyermek mond.
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozá
- Tevékenységei:a komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, a társas, a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás.
- A korai fejlesztés és gondozás megkezdésére a megyei szakértői bizottság tesz javaslatot.
- A járási és a megyei szakértői bizottság a tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermekszakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a neonatológia, csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti.
- Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.
Gyógytestnevelés
A gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.
A gyógytestnevelés megszervezése, személyi feltételeinek biztosítása az Intézmény feladata a Központ által kijelölt nevelési-oktatási intézményekben. Abban az esetben, ha a szükséges feltételek rendelkezésre állnak, a tanulók részére heti egy tanórai foglalkozás keretében úszás órát kell szervezni. A gyógytestnevelés az orvosi javaslat alapján 1-3, 4-8 vagy 9-16 fős csoportokban szervezhető meg. Az iskolában a gyógytestnevelés feladatának ellátása a tanév rendjéhez igazodik. Az adott tanulóra vonatkozó ellátásnak a tanév rendjétől eltérő megkezdése vagy befejezése csak az iskolaorvos vagy a szakorvos véleménye alapján kezdeményezhető.
Iskolapszichológia, óvodapszichológiai ellátás
Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás feladata a pedagógiai szakszolgálati intézményben a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó pszichológusok munkájának összefogása és segítése, melyet az iskola- és óvodapszichológus feladatok koordinátora lát el.
A Törökszentmiklósi Tagintézmény intézményi prezentációja itt megtekinthető.
A Törökszentmiklósi Tagintézményben mindig is hangsúlyos volt a prevenció, valamint a szülők és pedagógusok segítése. A szakszolgálati feladatokon belül a nevelési tanácsadás típusú tevékenységek, valamint logopédiai ellátás folyamatos magas szakmai színvonalú megvalósítására törekszünk, az ellátási terület igényeinek megfelelően. Szakembereink eltérő személyisége, gondolkodásmódja, szakmódszertani ismerete, együttműködési képessége biztosítja a sokszínűséget az intézmény működésében.
Az az elhivatottság, kreativitás, valamint nagyfokú empátia, mellyel a kollégák a kliensek problémáit kezelik, meghozta azt az eredményt, hogy a szülők bizalommal fordulnak intézményünkhöz, gyakran kérik segítségünket egy-egy gyermeküket érintő döntés előtt, illetve a gyermeknevelés során felmerülő dilemmák kapcsán.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy jóval a beiskolázás előtt meg kell kezdeni azt a fajta prevenciós tevékenységet, ami majd biztosítja a gyermekek képességeinek kibontakozását, fejlődését, társadalomba való beilleszkedését.
A célok elérése érdekében törekszünk arra, hogy már a gyermekek korai életszakaszában segítséget kapjon a szülő a szülői kompetenciák erősítésében, a családban történő szocializációs folyamatok optimális feltételeinek megteremtésében, a gyermekekkel szemben történő, életkori sajátosságoknak megfelelő elvárások kialakításában.
A különleges bánásmódot igénylő gyermekek szüleit támogatni kívánjuk pszichológiai eszközökkel az elfogadásban, illetve törekszünk a szülők fokozottabb bevonására a gyermeküket érintő terápiás folyamatokba.
Az intézményes nevelésben résztvevő, nevelési tanácsadást igénylő gyermekek/tanulók számára csoportos pszichológiai terápiákat kívánunk biztosítani a szociáliskészségek–társas kapcsolatok, önismeret-önértékelés, valamint agresszió-konfliktuskezelés témakörökben az ellátási terület igényeit figyelembe véve.
A fenti célok megvalósítása érdekében továbbra is biztosítjuk a társintézmények szakembereinek az esetmegbeszélés, valamint konzultációs lehetőségeket, törekedve a korábbi együttműködési módok bővítésére, a komplexitás fokozására. Segíteni kívánjuk a szülők és intézmények közötti kommunikációt.