TANÉVNYITÓ ÉRTEKEZLET
A JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI
PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATNÁL
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat 2016. szeptember 1-jén tartotta ünnepélyes Tanévnyitó értekezletét, melynek a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzati Hivatal díszterme adott otthont.
Az értekezleten Szutorisz-Szügyi Csongor a Szolnoki Tankerületi Központ igazgatója köszöntötte az intézmény vezetőségét, teljes szakalkalmazotti és alkalmazotti közösségét, a meghívott előadókat, vendégeket és érdeklődőket.
Igazgató úr szólt a 2016/2017. tanév legnagyobb volumenű megyei feladatairól és az eddig elért eredményekről. Megyénkben a szakszolgálati lefedettség a Kunhegyesi Tagintézmény létrejöttével teljessé vált, a Mezőtúri Tagintézmény pedig kedvezőbb infrastrukturális feltételek között működhet tovább. Minden rászoruló gyermek, tanuló számára biztosítható az ellátás, annak finanszírozási háttere rendelkezésre áll. A szakemberhiány (gyógypedagógusok és pszichológusok relatíve alacsony száma) egyes térségekben nehezítheti a szolgáltatásnyújtást, emiatt fontos a tagintézményekben a kohézió növelése tematikus szakmai programok által. A legkevésbé ellátott terület jelenleg az iskolapszichológiai ellátás, melynek koordinációja a szakszolgálat feladata.
Csibi Enikő főigazgató ismertette az értekezlet programját és meghirdette a Logopédia Évét, mint Jász – Nagykun – Szolnok megyei pedagógiai szakszolgálati prioritást a 2016/2017. tanévre. Az elmúlt tanévben a korai fejlesztés állt a fókuszban, a jelen tanévben pedig a logopédiai ellátás színvonalának emelése, a szakmai protokollnak megfelelő egységesítés jelenik meg célként.
Szutorisz-Szügyi Csongor tankerületi igazgató átadta a Pedagógus Szolgálati Emlékérmet Borbély Imréné logopédusnak, aki a Tiszafüredi Tagintézmény szakembereként vonul nyugdíjba.
A tanácskozás szakmai programja két nívós előadást ölelt fel.
Dr Kiss László az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakszolgálati és gyógypedagógiai referense Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén című előadásában ismertette a közelmúltban hatályba lépett jogszabályi változások praktikus vonatkozásait. Szólt a 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet pedagógus-munkaidőt és előmeneteli rendszert érintő módosulásairól, a tanügyigazgatási struktúra országos átalakulási folyamatáról, egyes pedagógiai szakszolgálati feladatok ellátásának várható változásairól (korai fejlesztés, fejlesztő nevelés), valamint a speciális szakiskolák helyzetéről az új szakképzési rendszerben.
Kiemelte, hogy a 2014-2020 időszakra vonatkozó Köznevelés-fejlesztési stratégia prioritásként tekint a kora gyermekkori intervenciós szolgáltatások bővítésére. A közeljövőben a súlyos, halmozottan sérült populáció megsegítésére és a pályaorientációs szolgáltatások fejlesztésére irányuló pályázatokkal kívánják ösztönözni a köznevelés átalakulását. A logopédiai alapellátás fogalma és módszertana szintén módosul, új diagnosztikai és terápiás elvek mentén.
Fehérné Kovács Zsuzsanna egyetemi docens, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetség Egyesületének elnöke A logopédiai tevékenység tartalmi változásai: múlt, jelen, jövő című előadásával gazdagította a résztvevő szakemberek tudását, hatást gyakorolva szemléletmódjukra. Bemutatta a logopédia, mint tudomány történeti gyökereit, korszerű, bio-pszicho-szociális megközelítési modelljét. Rávilágított, hogy Magyarországon a logopédiai terápiás tevékenység dominál – szemben a fejlettebb országok gyakorlatával, ahol a prevenció, a vizsgálati tevékenység és a terápia-fejlesztés dinamikus egyensúlyban működik. A 3 éves korban végzett szűrésre olyan komplex diagnosztika építhető, amely a beszédzavarok, írott nyelvi zavarok kialakulásának prevencióját hivatott előkészíteni. A korszerű megközelítés szerint a fejlesztő diagnosztika a terápia integráns része.
A tanácskozás második részében Csibi Enikő főigazgató ismertette a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat 2016/2017. tanévi munkatervét. Hangsúlyozta, hogy az intézmény 2013-as megalakulása óta kiemelt cél a működés egységesítése, a különböző szakterületek közötti szintkülönbségek, valamint a területi ellátási hátrányok kiegyenlítése. Ennek érdekében az aktív szakemberállományt stabilizálni szükséges.
Bemutatta az intézmény működési elveit és céljait életkori – iskolafokozat szerinti bontásban. Az ajánlott szolgáltatások a szülők bevonására, a tanácsadásra fókuszáltak és a tanulási nehézségek prevencióját, a nevelési-oktatási eredményesség mérését, valamint a tanulási folyamatok módszertani és pszichológiai megalapozását célozzák.
A pedagógiai szakszolgálat működése a fenntartói elvárásokkal összehangolt értékrendszeren alapul. Elemei a szakszerűség, törvényesség, egységesség és költséghatékonyság.
Főigazgató asszony részletesen elemezte a 2016/2017. tanév kiemelt szakmai céljait és a megvalósításukra irányuló tervezett tevékenységeket:
- átláthatóság, mérhetőség biztosítása
- ellenőrizhetőség növelése a munkaidő-kihasználás tekintetében
- hatékony szakmai, humán-erőforrás gazdálkodás, arányos terhelés megvalósítása
- felkészülés a minősítési eljárásokra, a kollégák támogatása (portfólió-készítés, tanfelügyelet), intézményi önértékelés működtetése
Kiemelte a szakmai célokhoz rendelt vezetői ellenőrzési folyamatok jelentőségét, melyek a munkatervben konkrétan, részletesen tervezettek (logopédiai ellátás, nevelési tanácsadás, szakértői bizottsági tevékenység, korai fejlesztés területein). Szólt a főigazgatói tevékenység prioritásairól, így a tagintézmények vezetői látogatásáról, a munkatársi képzések támogatásáról, a korai fejlesztés működtetéséről, az INYR gondozásáról és a teljes körű partneri elégedettség mérésről.
A szervezetfejlesztést érintő törekvések rendszerében megjelenik
- lehetőség a tagintézmények bemutatkozására
- szakmai munkaközösségek működtetése
- intézményi önértékelési munkaközösség létrehozása
- rendszeres szakmai napok, tanácskozások
- a tehetséggondozás új alapokra helyezése, a helyi szintek kialakítása, megyei rendezvények
A munkatervet az alkalmazotti közösség egyhangúlag elfogadta.
Az értekezlet utolsó napirendi pontjaként a megyei pedagógiai szakszolgálat 2016-ban szakvizsgázott, illetve másoddiplomát szerzett pedagógusainak beszámolóit hallhatták a résztvevők.
Benedek Péterné gyógypedagógus (Szolnoki Tagintézmény) nyelv- és beszédfejlesztő pedagógusként a családi szocializáció zavarai és a beszédhibák közötti összefüggéseket elemezte.
Lázárné Barna Andrea gyógypedagógus (Megyei Szakértői Bizottság) 2016-ban nyelv-és beszédfejlesztő pedagógusi szakvizsgát tett. Szakdolgozatának témája a mozgásterápiák jelentősége a tanulási zavarok megelőzésében volt esetismertetéssel.
Homoki Judit (Karcagi Tagintézmény) logopédia szakon szerzett másoddiplomát. A nyelv- és beszédfejlődési zavarok korai felismerésének és státuszdiagnózisának jelentőségét elemezte 20 fő BTMN és 20 fő SNI diagnózisú gyermeknél, tanulónál.
Szabó Katalin (Szolnoki Tagintézmény Újszászi Telephely) gyakorlatvezető, mentortanár szakvizsgát tett. A pedagógiai szakszolgálatok működését és szervezeti kultúra-változóit vizsgálta több megye intézményeinek összevetésével.
Fadgyas – Székely Orsolya gyógypedagógus (Mezőtúri Tagintézmény) egy komplex kutatás közreműködőjeként elemezte a korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásait rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában.
A rendezvény Csibi Enikő főigazgató zárszavával, köszöntőjével ért véget.
Moderátorként Béres Lászlóné gyógypedagógus (Jászberényi Tagintézmény) közreműködött a sikeres lebonyolításban.
Nánásiné dr Horváth Edit
pszichológus
A tanácskozáson elhangzott előadások prezentáció itt tekinthetők meg.
Fehérné Kovács Zsuzsanna prezentációja