Uncategorized

A második szakmai műhelyfoglalkozás az ágazatközi együttműködés projekt keretében

A Humanitas Szociális Alapítvány „Ágazatközi Szakmai Együttműködésen alapuló, kora gyermekkori intervenciós munkamodell kidolgozására és hatékonyságának bizonyítására” című projektjének keretében a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottsága megszervezte 2. Ágazatközi Műhelyfoglalkozását 2016. március 16-án, 14.00 órától.

A műhelyfoglalkozásra a megye különböző tankerületeiből érkeztek szociális területen dolgozó szakemberek (családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok dolgozói, a gyermekvédelem rendszerében tevékenykedő gyámi-gondozói tanácsadók, szociális munkások és szociálpedagógusok, védőnők, korai fejlesztést végző gyógypedagógus és pszichológus szakemberek).

mf1A műhelyfoglalkozás elődadója Csibi Lajos okleveles szociális munkás volt.
A műhelyfoglalkozást Csibi Enikő főigazgató nyitotta meg, aki rövid köszöntő beszédében az ágazatközi együttműködés fontosságát hangsúlyozta.

Az előadó ismertette a 2. műhelyfoglalkozás tematikáját, időbeosztását, majd rövid előadást tartott „Ágazatközi együttműködés” címmel. Beszélt a korai fejlesztés elkezdéséhez szükséges, a rendszerben jellemző kapcsolódási pontokról. A kapcsolati háló középpontjában a megyei, sajátos nevelési igény megállapítására jogosult szakértői bizottság áll. A szakértői bizottság – korai fejlesztésbe vonás vonatkozásában – szoros kapcsolatban áll az egészségüggyel (védőnők, házi gyermekorvosok, szakorvosok, PIC szakemberei, szüléset és újszülött osztály orvosai), a szociális ágazat intézményeivel és szakembereivel (otthoni ápolás, gondozás-nevelés, bölcsődei gondozás-nevelés, gyermekjóléti szolgálat, gyermekvédelmi szakellátás: gyermekotthon/nevelőszülői hálózat), valamint a köznevelés azon intézményeivel, ahol a korai fejlesztés részben megvalósulhat, de legalábbis annak a folytatása itt realizálódik (speciális és többségi óvodák). mf2A kapcsolódási pontok egyben az ellátás helyszíneit is jelenti. Az előadó beszélt még a fejlődési rendellenességekről, a szakértői bizottság komplex vizsgálatáról és a kapcsolódó fejlesztési irány-meghatározásról, a szakértői bizottság által javasolt fejlesztési területekről és helyszínekről. A folytatásban mindegyik javasolt fejlesztési helyszínről részletes tájékoztatást nyújtott, úgy a vonatkozó szakemberek, mint a használt eszközök, a szolgáltatás sikerességének és nehézségeinek kereteiről és néhány megoldási ötlettel is szolgált.

A műhelyfoglalkozás második részében csoportmunka keretében a szakemberek – a csoportokban minden terület képviseltette magát, szociális- egészségügyi- pedagógiai szakszolgálati, feltérképezték a gyermek útját a születéstől a korai fejlesztés befejezéséig, markánsan meghatározva a szakterületek kapcsolódási és beavatkozási pontjait, a lehető legszínvonalasabb és leghatékonyabb ellátás megvalósítása érdekében.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A műhelyfoglalkozás jó hangulatban, vidáman, ötletdúsan zajlott. A résztvevők visszajelző lapjaikon méltatták a hasznosságát és hatékonyságát. Az összefoglalók arról szóltak, hogy igazán eredményesek egymás munkájának megismerésével és kölcsönös kiegészítésével lehetünk.

A műhelyfoglalkozás prezentációja itt megtekinthető.

Letölthető dokumentum: A gyermek útja születéstől a korai fejlesztés befejezéséig

Csibi Enikő
főigazgató