2022/2023 Beszámolók Külső-belső továbbképzés Tiszafüredi Tagintézmény

Beszámoló az NPK Pedagógiai Szakszolgálati Tagozatának szakmai napjáról

2022. december 14-én bekapcsolódhattam az NPK Pedagógiai Szakszolgálati Tagozata online szakmai napjába, amelyen meghívott vendégként vehettem részt, képviselve a Jász-Nagykun- Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálatot a közel 100 résztevő mellett. A téma rendkívül érdekes és adekvát volt a mai pedagógus helyzetben: Munkahelyi mentálhigiéné, kiégésprevenció, a kollégák feltöltődésének elősegítése.

Az első előadó Szigeti Mónika a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója, gyógypedagógus, gyermek- és ifjúsági klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus folytatta a tavaly megkezdett témát, a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálatban folyó kiégésmegelőzés program megismerésével. Érdekes szakmai kutatási eredményekkel támasztotta alá a burn-out jelenlétét a pedagógus társadalomban.

A második előadásban a pozitív munkahelyi légkör kérdésével foglalkozott, Dezső Anita szakmai eladó, az ELTE Pszichológiai Karának PhD hallgatója, Jóllét Mentor. Az előadó a pozitív (Mindset) pszichológia alapjaira építve mutatta be, hogy mennyire fontos az egyéni és a munkahelyi jóllét a kiégés megelőzése szempontjából. A Flourishing Modell (Virágzás) alapján az érzelmi, pszichológiai, szociális és spirituális jóllét megteremtése adja azt, hogy mennyire vagyunk boldogok akár a munkahelyünkön is. Prof. Selye János a stressz elmélet megalkotója szerint: nem a stressz öl meg minket, hanem ahogyan reagálunk rá. A stressz az élet sava-borsa, éltet is minket. Csak meg kell tanulnunk azokra helyesen reagálnunk. Ha pozitív környezetbe ágyazzuk a munkahelyi viszonyulásunkat, akkor a munkahelyi érzésünk is jobb, és a stressz is csökkenthető. A Growth (Növekedés) Mindset alapján a kihívás, a változtatás, újrapróbálkozás, proaktív coping (megküzdés), a fejlődés többet ér a rögzült, negatív igazoláskeresésektől.  Vajon mi adja a tanárok jóllétének, boldogságának az alapját? Egy kutatásból kiderül, hogy milyen „savering” (pozitív élmények, jóllét állapot elérése) tényezőkre van szüksége a pedagógusoknak: Pl. kontroll érzet a munka felett, autonómia, megfelelő munkahelyi terhelés, én-hatékonyság, támogatás, pozitív munkahelyi kapcsolatok, tanulók viselkedése, érzelmi munka. A munkahelyi boldogság és a jóllét összefüggései a magyar pedagógusoknál (Kun Ágota – Szabó Anett) 2015-ös kutatása érdekes információkkal szolgál: a siker, a megbecsülés, a munkahelyi élmények, a munkahelyi kapcsolatok, a munka értékelése mennyire fontos tényezők a munkahelyi boldogság megítélésében. Elméleti háttér mellett gyakorlati segítséget is hallhattunk: Savering-Vizualizációs gyakorlat a mindennapokban segít, hogyan lehet minél több pozitív érzést előhívni, tudatosítani és a pozitív élményeket megélni, aktiválni a munkánkkal kapcsolatban. Ha el tudunk mélyülni a tevékenységünkben, akkor azáltal is csökkenthető a kiégés: tapasztalatcsere, mini kutatások, „testvér” szakszolgálati kapcsolatok. A Pozitív Neuroplaszticitás (újrahuzalozás) program 21 napos tréningje segíthet abban, hogy lehet az agyunkat boldogságra huzalozni. Milyen jó lenne, ha minden munkahelyen lehetne „Boldogságfelelős”, Konfliktuskezelő, Jóllét Coach szakember, aki segíthetne a pedagógusoknak a kiégés megelőzésében. Japánban van olyan hely a munkahelyen ahova a dolgozó elvonulhat, kikapcsolódhat, nyugalomra lelhet. Jó kezdeményezés lehet a munkahelyi stressz kezelésében a sportszoba is. Nem utolsó sorban fontos kiemelni, hogy mennyire lényeges a kiégés megelőzése szempontjából a sikerélmények megélése, elismerése mások által is!

A szakmai nap harmadik részében,  a kerekasztal beszélgetés során főigazgatók, tagintézmény igazgatók intézményi „jógyakorlatokat” oszthattak meg, melyek a mentálhigiénés támogatásra és a kiégés prevenciójára fókuszáltak. Itt elmondhattam én is, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálatnál milyen kiégés megelőzési gyakorlatokkal élhetünk: kétnapos szabadon választott képzés a kollégáknak, a fenntartó által támogatott vezetői és pedagógusi szupervízió/coaching, vezetői alkotó délután, burn-out műhelyfoglalkozások, csapatépítő programok, szakmai napok, kirándulások, szakmai díjazások és elismerések, egyenletes leterhelésre való odafigyelés, „Nyitott ajtó”, névnapi ünneplések.

Volt olyan szakember, aki a Mesterprogramjába építette be ezt a témát, más a munkahelyi elégedettségméréssel végez kutatást és a kapott eredmények alapján beavatkozásokat tesznek. Az Élményfestés szintén egy Mesterprogram része a kiégés megelőzésében a szakszolgálati dolgozóknál.

A színvonalas szakmai napon sok értékes információhoz juthattunk a témával kapcsolatosan pszichológusként, és vezetőként is.

Tiszafüred, 2022. 12. 15.

Szabóné Bukta Henrietta Éva
tagintézmény igazgató