Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis
2015. október 20.
Sándor Éva, Kemény Rita: Az egészségüggyel való együttműködés lehetőségei és felületei egy konferencia tanulságai alapján
Dr. Mészner Zsófia: A hátrányos helyzetű gyermekek egészségi állapota
A hátrányos helyzetű gyerekeket különösen sújtják az egészségi problémák (már a magzati és csecsemőkortól kezdve):
- alultápláltság
- védőoltások
- ingerszegény környezet, mélyszegénység
- elhízás is gyakoribb a hátrányos helyzetű gyerekek körében
Mihályi Krisztina: A korai iskolaelhagyás problémája, a megelőzés lehetőségei
- Középiskola első évfolyama a legveszélyeztetettebb kilépőpont
- Figyelemfelkeltő jelek
- állapothoz köthető jelek: hiányzás, romló tanulmányi átlag, évismétlés
- viselkedésbeli megfigyeléshez köthető
Mit tegyünk?
- Mielőbbi beavatkozás
- Hozzáférés a kisgyermekkori neveléshez
- Pályaorientáció tantervbe ágyazottan és célzottan
- Befogadó iskolai légkör, komprehenzív iskolamodell
- Iskolák közötti átmenet (rugalmas átjárás) moduláris szakképzés
- Korai jelzőrendszer működtetése
- Lemorzsolódottak osztályba visszavezetése (HÍD I., HÍD II.)
HÍD I.: aki elvégezte az általános iskola 8 osztályát
HÍD II.: aki elvégezte az általános iskola 6 osztályát és betöltötte a 15. életévét, vagy már nem tanköteles korú, de még nincs meg az általános iskola 6 osztálya
Leiner Károly: Az osztályfőnökök szerepe a veszélyeztetett tanulók segítésében, együttműködés az iskola-egészségüggyel
Lemorzsolódásra veszélyeztetett tanuló
Adott tanévben a tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti, vagy a megelőző tanévhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutatott.
Osztályfőnökök feladatai, lehetőségei
- Tanulók, családjainak megismerése (családlátogatás)
- Kapcsolattartás szülőkkel: szülői klubok, találkozók, közös programok
- Kiemelt figyelem a gyermekvédelem látókörébe került tanuló felé
- Együttműködés belső szakemberekkel (orvos, védőnő, gyermekvédelmi felelős stb.)
Dr. Kovács Zsuzsanna: Az egészségügyi ellátók feladatairól gyermekek bántalmazásának, elhanyagolásának gyanúja esetén (szakmai irányelv)
- Ez a dokumentumuk már elkészült az orvosok, védőnők számára, de még a hivatalos utakat be kell járnia.
- A bántalmazás, elhanyagolás definíciója.
- A gyerekbántalmazás és elhanyagolás felismerése.
- Gyanú esetén szükséges lépések megtétele.
- Egy hasonló anyag: Módszertani Útmutató – A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére…
Kórházpedagógusok léte
Papp Krisztina: Együttműködés a családsegítő és gyermekjóléti rendszerrel
A rendszer két lépcsőben átalakul
- januártól minden járásban létre kell hozni az összevont Családsegítő és Gyermekjóléti Központokat.
- januártól új szolgáltatás pl. az óvodai/iskolai szociális munkások (az új gyermekvédelmisek) hálózatos rendszerben fog kialakulni.
Dr. N. Kollár Katalin: Az iskolapszichológusok és az egészségügyi személyzet együttműködési lehetőségei a hátrányos helyzetű gyermekek gondozásában
- Konzultáció gyerekekről
- Orvos: elhízás, étkezési zavarok (anorexia, bulimia) gyakori hiányzások okai, függőségek, továbbküldés
- Védőnő: kölcsönös problémajelzés, közösen tartott prevenciós programok, pályázatok
- Esetkonferencia
- Prevenciós programok (szexuális nevelés, dohányzás ellenes program)
- Iskolai egészségfejlesztési koncepció kialakítása
Szabó Anita
munkaközösség-vezető