Külső-belső továbbképzés Székhelyintézmény SZB.

Az aktivitás- és figyelemzavarral küzdő tanulók megsegítésének lehetőségei az osztályteremben

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottságban2017. április 3-án műhelyfoglalkozásra került sor az aktivitás- és figyelemzavarral küzdő tanulók segítésének lehetőségeiről az osztályteremben címmel. Napjainkban a hiperaktív szót a rossz gyerek szinonimájaként használjuk. A mindennapi pedagógiai munkában egyre többször találkozunk figyelemproblémával küzdő gyermekekkel, tanulókkal, akiknek csak akkor tudunk hatékonyan segíteni, ha időben felismerésre kerülnek azok a tulajdonságaik, amelyek bizonyos mértékig minden gyermeknél előfordulnak, viszont az aktivitás- és figyelemzavarral küzdő gyerekeket a tünetek intenzitása, állandósága és együttes jelenléte jellemzi.

A műhelyfoglalkozás a bemutatkozás után egy játékkal kezdődött, melynek célja az volt, hogy érzékeltessük, a figyelem minden tevékenységünk alapját képezi.

A témakör bevezetéséhez egy rövid összefoglalót kaptak a hallgatók a figyelem működéséről, típusairól és a figyelem azon elemeiről, melyek kulcsfontosságúak a tanulási folyamatban.

Csoportmunkában különböző esetekkel ismerkedtek meg a kollégák, s a jellemző tünetek felismerését, megfogalmazását kapták feladatként. Ezt követően az aktivitás- és figyelemzavar kialakulásának okairól, a társuló problémákról és a diagnózis menetéről beszélgettünk. A foglalkozás következő részében szintén csoportokban dolgozva, közösen összegyűjtötték és megosztották egymással azokat az ötleteket, tapasztalatokat, melyeket a pedagógiai munkájuk során sikeresen alkalmaznak az aktivitás- és figyelemzavarral küzdő tanulóknál a tanítási órákon a hatékony tanulást segítve, vagy a közösségbe történő beilleszkedés támogatása érdekében.

A foglalkozás utolsó részében megismerkedtünk egy figyelemfejlesztő programmal, melyet alsó tagozatos tanulókkal eredményesen lehet alkalmazni akár osztályteremben, akár fejlesztő foglalkozásokon. Kipróbáltuk a tréningprogram néhány feladatát, mely tőlünk felnőttektől is komoly koncentrálást igényelt.

Reményeink szerint a műhelyfoglalkozás hasznos ismeretekkel, gyakorlati praktikákkal segítette a pedagógus kollégák munkáját.

Szolnok, 2017. április 4.

Kátainé Darók Bernadett-Czagány Bernadett
Megyei Szakértői Bizottság munkatársai