2021/2022 Beszámolók Logopédiai munkaközösség

Beszámoló a Logopédiai Munkaközösség 2020/2021. tanévi első foglalkozásáról

2021. szeptember 22-én tartott munkaközösségi foglalkozáson Mikonya Hajnalka logopédus tartott műhelymunkát, melyen 14 fő, a munkaközösség delegált tagjai vettek részt. Az összejövetel a „Képeskönyvek a logopédia szolgálatában – a Naphegy Kiadó BÖNGÉSZŐ-i segítségével” címmel került megrendezésre.

Mikonya Hajnalka a Református EGYMI Tatabányai Tagintézményében tevékenykedik logopédusként. Horváthné Csapucha Klárával együtt alkották meg a „Böngésszünk együtt!” című játékos feladatgyűjteményt, mely a német szerző Rotraut Susanne Berner által rajzolt évszakos Böngésző-sorozat 5 kötetéhez fűződik. A képes könyvcsalád kiadványainak címe: Téli böngésző, Tavaszi böngésző, Nyári böngésző, Őszi böngésző és Éjszakai böngésző. A könyvekhez kapcsolódik egy a 10 szereplőről készült memória játék is. Az elnevezett személyekkel történő eseményeket idői orientációra épülve mutatja be a szerző a négy évszakon, illetve az éjszakai köteten keresztül. Klasszikus helyszínek vannak a könyvben, egy város utcáján lehet sétálni. A négy évszak ábrázolásával a természet változása is észlelhető a kiadványokban. A családias hangulatú munkaközösségi foglalkozáson betekintést kaptunk arról, hogy miként használhatjuk az egyes köteteket a logopédiai terápiák alkalmával. A gyermekek nyelv-, és beszédfejlesztését óvodás kortól kisiskolás korig az 5 képeskönyvben található gazdag képanyag, illetve az erre épülő játékos feladatgyűjtemény segíti. A történések a mindennapi életből vett események, melyek érdekesek, izgalmasak, humorosak a nézegetők részére és nem az olvasók számára. A képeskönyvekben nem található szöveges rész, csak a hátoldalon van néhány mondat útmutatásul az események, történések közötti eligazodást segítve. Az „olvasó” teljesen a vizuális impulzusok által létrejött belső képzeletére hagyatkozhat. Mi sem kell ennél több, hiszen a kíváncsi szemek, melyek keresik a látható vagy éppen elbújt szereplőket, az érdekes események, a közös beszélgetések, az együtt gondolkodások az ok-okozati összefüggések feltárására élményekké formálódva, együttesen késztetik a gyermekeket beszédre.

A logopédus a képanyagokat sokféle módon alkalmazhatja a terápiás munkájában. Mikonya Hajnalka megosztott velünk néhány játékos ötletet. Pl.:

  • Színkorongos dobókockával dob a gyermek. A kapott színnek megfelelően kell szavakat gyűjteni a képekről. Pl.: piros a pénztárca, cipő, kalap stb.
  • Főfogalmakat ábrázoló kockával dob a gyermek. A kapott főfogalomhoz kell rendelni szavakat a könyvből.
  • Adott hangra szavak keresése.
  • Adott szereplővel történő események nyomonkövetése, elmondása.
  • Ok-okozati összefüggések felfedezése.
  • Megfogalmazunk egy mondatot, melyet a gyermeknek meg kell találnia a képen. Fordítva is játszhatjuk.

A műhelymunka végén kérdéseket tehettünk fel, melyre örömmel és szívesen válaszolt az előadó. Mindezek mellett új gyakorlati ismeretekre tehettünk szert, melyeket a logopédiai tevékenységben is használhatunk. Ugyanakkor a kiadványok kedvezményes megvásárlásával tovább bővíthettük szakmai eszköztárunkat.

Újszász, 2021. szeptember 26.

Szabó Katalin
munkaközösség-vezető