Iskolapszichológusi munkaközösség

Beszámoló az I. Iskolapszichológus Vándorgyűlés tapasztalatairól, élményeiről

Kétnapos iskola-, óvodapszichológiai konferenciát szerveztek Debrecenben az iskolapszichológia beindulásának 30. évfordulója alkalmából. 1986. szeptember 1-jén 30 iskolapszichológus kezdte meg munkáját – néhány budapesti, pest megyei, debreceni, illetve Debrecen környéki iskolában – Hunyadi György kezdeményezésére és szakmailag az ELTE-hez kapcsolódva a Művelődési Minisztérium támogatásával.

Az „Anno és most” kerekasztal beszélgetésen neves szakemberek (Dr. Bugán Antal, Dr. Szitó Imre, Dr. Szabó Éva, Tamás Márta, Dr. Katona Nóra és további két kolléga) gondolkodtak közösen, akik aktív résztvevői voltak az iskolapszichológia kezdeti időszakának, s azóta is benne vannak a szakmai vérkeringésben. A következő nap a szakmaközi kommunikációra láthattunk élő példát mikor a „Kerekasztal a társszakmákkal” beszélgetésen az iskolai védőnő, az iskolapszichológus, a fejlesztő pedagógus, az utazó gyógypedagógus, a gyermekvédelmi szakember, a gyermekpszichiáter és a rendőr alezredes járt körbe egy-egy kérdéskört.

A két nap alatt 3 műhelymunkára került sor. Komoly fejtörést okozott, hogy melyik műhelyen vegyünk részt, hiszen a párhuzamosan folyó műhelyek igen izgalmasak és gyakorlatorientáltak voltak.

A Tehetség műhelyen Páskuné dr. Kiss Judit és Dr. Pataky Nóra a tehetségazonosítás és a tehetség-tanácsadás gyakorlatában alkalmazható új módszereket mutattak be. Elsőként a Young-féle Séma kérdőív alkalmazásával ismerkedtünk meg, illetve egy esetbemutatáson keresztül ízelítőt kaptunk, hogyan lehet tehetség-tanácsadás keretében hatékonyan alkalmazni a séma-terápiát. Ezt követően a motiváció vizsgálatába kaptunk betekintést.

„Többet tudhatsz meg egy emberről egy óra közös játékban, mint egy óra közös beszélgetésben.” Platón gondolatával indította Nagyné Sivák Ildikó a Társasjátékok alkalmazása az iskolapszichológusi gyakorlatban című műhelymunkát. Ez a műhely azért ragadott meg különösen, hisz jómagam is nagyon sok játékot alkalmazok a mindennapi munkám során. Játékra még azok a kamaszok is könnyen rábírhatók, akik egyébként nehezen nyílnának meg. Egy önfeledt társasozás során kinyílik a gyermek, kamasz személyisége, izgalmas dolgokat tudhatnak meg önmagukról, viselkedésükről, miközben fejlődik intuíciójuk, empátiás készségük. A társasjáték jól alkalmazható a kapcsolatépítés során, illetve már önmagában gyakran diagnosztikus eszközként is jól funkcionál. Ha csoportban alkalmazzuk a játékokat, elősegíti az egymásra való odafigyelést, az együttműködést, a közös élmények kialakulását. A közös élmények és emlékek kialakulását saját élményként is megtapasztalhattuk.

Jól alkalmazható társasjátékok: pl. Dobble, Dixit, Activity, A kis herceg, Relativity, Tabu, Sztorikocka, Az érzelmek birodalma. Ajánlott irodalom: Gabe Zichermann – Joselin Linder: Gemification – Az üzleti játékok forradalmasítása, Z-Press Kiadó, 2013.

Napjainkban sajnos igen aktuális téma az iskolai zaklatás, az iskolai erőszak. Dr. Jármi Éva Bullying prevenció az iskolában címmel tartott műhelyfoglalkozást. A KiVa egy átfogó, az egész iskolára kiterjedő program, amit eredetileg Finnországban dolgoztak ki, az általános iskolás korosztályt megcélozva.  A KiVa prevenciós és intervenciós program is egyben. A KiVa-programot átvevő iskolák tanárainak képzését csak a Finnországban kiképzett trénerek valósíthatják meg. Jelenleg csak néhány kísérleti iskolában vezették be a programot, mivel komoly költségtérítéssel érhető el. Az óvodás korosztályt célozza meg a „NyugiOvi” Program, amely egy Kora-gyermekkori program a megfélemlítés megelőzésére. Ez a program egy magyar program, ami viszont szintén csak néhány kísérleti óvodában került bevezetésre. A középiskolák 9-12. évfolyamos diákjai számára dolgozták ki a „KamaszOk vagyunk” Egészség- és személyiségfejlesztő programot, mely szintén egy magyar program.

Ezeken kívül számos érdekes témát érintettek a műhelymunkák:

  • Kalandos iskola, élmény és tanulás – Élménypedagógia az iskolapszichológia gyakorlatban;
  • Iskolapszichológia az óvodában
  • Iskolapszichológus a szakképzésben
  • Jelenlét – művészetterápia a szakközépiskolában
  • Haláleset az iskolában, eszközök a feldolgozáshoz
  • Relaxáció helye az iskolában
  • Hogyan tanítsunk a holokausztról (és hogyan ne). Előítélet csökkentés és holokausztoktatás az iskolapszichológus szemével.

Összegzésként elmondhatom, hogy a konferencia két napja szakmailag és kapcsolatilag is sokat jelentett számomra.

Szabó Anita