2025 október 8-án 16 órától a Tiszaörsi Sárgarigó Óvodában tartottunk szülői fórumot, melynek témája a „Zökkenőmentes iskolakezdés” volt.
3 terület felől közelítettük meg a témát.
Először pszichológus kolléganőm beszélt az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi szint kritériumairól, majd magáról a vizsgálatról. Ki, mikor és miért kérheti? Miért fontos a jó családi háttér a gyermek egészséges lelki fejlődése szempontjából? Mit tehetnek a szülők azért, hogy gyermekük pszichéje rendben legyen? Milyen technikákat alkalmazhatnak gyermekük nevelése során?
Másodszor én, mint gyógypedagógus és egyéni TSMT terapeuta beszéltem
- a mozgás fontosságáról, az idegrendszer érését befolyásoló szerepéről
- kialakulásának sorrendjéről, életkor szerint elvárható ismérveiről
- mennyire fontos a zökkenőmentes iskolakezdés szempontjából a nagymozgások helyes elsajátítása – testtartás, lateralitás, testséma, figyelem, egyensúly?
- milyen nagymozgás formákat kell tudnia egy óvodásnak, amikor bekerül az intézménybe, és mit kell tudnia 4, 5 és 6 éves korában?
- miért fontosak óvodás korban a nagymozgások – testi, értelmi, kognitív képességek, szociális és érzelmi, majd beszédfejlődés szempontjából?
- hogyan fejlődik a finommotorika 3, 4, 5 és 6 éves korban?
- mi az alapja a jó grafomotorika kialakulásának?
- mennyire fontosak a vesztibuláris ingerek?
- hogyan függ össze a mozgás és a beszéd?
A szülők otthon mit és milyen formában gyakorolhatnak gyermekeikkel? Felhívtam a figyelmet:
- a játszótéren található eszközök pl.: csúszda, mászóka stb. fejlesztő hatására
- a hinta idegrendszerre gyakorolt jótékony szerepére
- a labdára, mint fejlesztő eszközre
- trambulinban végezhető gyakorlatok fontosságára
- tricikli, bicikli, futóbicikli, roller – mint fejlesztő eszközökre
Mennyire fontos, hogy ezeket a gyakorlatokat beszéd is kísérje, például: hintázás közben gyermekdalok éneklése, labdák dobálásakor mondókák kántálása.
A beszéd kialakulásában fontos szerepe van a ritmusnak is, és ezt egyszerűen lehet fejleszteni, ha tapsolunk mozgás közben, például trambulinban ugrálás alkalmával.
Mennyire egyszerűen össze lehet kapcsolni a helyes beszéd kialakulása szempontjából fontos mozgás-ritmus-szerialitás hármasságát, például páros lábon ugráláskor tapsolás közben a hét napjainak felsorolása…
Tájékoztatást adtunk, hogy ha bármilyen eltérést tapasztalnak a szülők gyermekük fejlődésében, hová fordulhatnak segítségért? Kiemeltem, mennyire fontos, hogy a lehető legkorábbi életkorban elkezdődjön a fejlesztés!
Harmadikként logopédus kolléganőm beszélt az artikulációs zavar és a megkésett beszédfejlődés ismérveiről. Hogyan lehet megelőzni a kialakulásukat? Milyen otthon is használható nagyon egyszerű eszközökkel tudják a szülők fejleszteni gyermekeiket, és ezen játékos feladatok végzése közben hogyan erősödhet a szülő-gyermek kapcsolat.
Mindhárman kiemeltük, hogy mennyire káros a gyerekek fejlődése szempontjából sok telefonhasználat, a TV nézés és tabletezés.
A fórum utolsó részében a szülők tehettek fel kérdéseket, amelyeket közösen vagy egyénileg megbeszéltünk.
Jó hangulatban, és gyorsan eltelt az idő!
Tiszafüred, 2025. 10. 14.
Marton Ibolya
gyógypedagógus, egyéni TSMT terapeuta
