A kurzus megrendezésére április 22-23-én került sor. dr. Susánszky Éva Phd. szociológus és tréner vezetésével. A Williams ÉletKészségek program keretében egyszerű, mindennapokban jól alkalmazható stresszkezelő stratégiákat és kommunikációs technikákat sajátíthatunk el.
A program tematikáját és módszertanát a Duke Egyetem (USA) vezető szakemberei dolgozták ki, több évtizedes csoportterápiás tapasztalatok és a stresszkutatás legfrissebb eredményeinek felhasználásával. Az USA-ban 15 éve alkalmazzák sikerrel az Életkészségek programot. Tudományos vizsgálatok igazolják, hogy a készségfejlesztő program segítségével enyhíthetik, megelőzhetik a túlzott stresszel összefüggő kellemetlen testi és lelki tünetek, hosszú távon javul a személyes hatékonyság.
A program magyar változatát a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet munkatársainak közreműködésével 2004-ben dolgozta ki a Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság.
Az első napon trénerünk bevezetésként beszélt a stressz jelenségvilágáról, feltérképezte stresszforrásokat, kitért a tartós stressz testi és lelki egészségre gyakorolt hatását. Ezután egyénileg, párban és csoportban is, gyakorlati módon sajátítottuk el a Williams Életkészség Technika módszereit. A stresszhelyzetek elemzése. Megtanultuk a gondolatok és érzelmek tudatosítását és értékelését a Naplójegyzet technika segítségével.
Elsajátítottuk a tudatos döntéshozatalt, hogy stresszhelyzet esetén akarunk-e tenni valamit és ez jó ötlet-e. Ennek a neve FILÉ technika (mérlegelendő kérdések döntés előtt: Fontos? Indokolt? Lehet? Érdemes? )Segítséget kaptunk a döntésnek megfelelő megküzdési stratégiák felismeréséhez és alkalmazásához.
Amennyiben nem lehet vagy érdemes tenni valamit a stressz ellen, feszültség levezető készségeket alkalmazhatunk. Ezek közzé tartoznak a relaxációs gyakorlatok, melyek közül néhányat ki is próbáltunk. Foglalkoztunk logikai hibáink, gondolkodási torzításaink átkeretezésével, a Gondolatstop technikájával és a Figyelemösszpontosítás hasznosságával.
A második napon a stresszhelyzetek aktív megoldásával foglalkoztunk. Tanultunk az egyszerű és a komplex érdekérvényesítés technikáiról és párokban gyakoroltuk őket különböző szituációs helyzetekben. Elsajátítottuk a 4 Kérdés technikát, hogy eldöntsük, „Nem”-et mondjunk-e. Ezt különféle, életből vett példákon gyakoroltuk. Azokra a javaslatokra is kitértünk, hogy hogyan mondjunk nemet. Gyakoroltuk az aktív, figyelmes meghallgatást és foglalkoztunk az empátia kérdéseivel is.
Összegzésként megfogalmazható, hogy egy jó légkörű, színvonalas, gyakorlatorientált képzésen vettem részt. Az elsajátított technikák, ha gyakoroljuk őket, valóban hatékonyak lehetnek a stressz csökkentésében, a stressz megfelelő kezelésében és a hatékonyabb kommunikációban.
Szabó Ágota
pszichológus,
JNSZMPSZ Szolnoki Tagintézmény