2025. április 9-én (a fent nevezett program második részeként) bemutató foglalkozást tartottam a Zagyvarékasi Égszínkék Óvoda óvodapedagógusai részére az óvodáskorú gyermekek anyanyelvét fejlesztő játékos tevékenységekből.
A rendezvényen velem együtt 9 fő vett részt. A fejlesztő óra feladatait négy gyermek közreműködésével szemléltettem. Az első nyelvi képességet fejlesztő tevékenység a főfogalom alárendelés volt. A gyerekek egymásnak dobták a labdát, miközben egy-egy szót mondtak a megadott gyűjtőfogalomhoz, majd fordítva, három szó megadása után meghatározták a főfogalmat. A következő feladat a magánhangzók (u-ú) hangidőtartam észlelésének megalapozása volt. A gyermekeknek a képzeletbeli mocsáron kellett átkelniük a plüsskutya ugatásának megfelelően. Ha rövid u hangot hallott, akkor a kör jelű kőre léphetett, ha pedig hosszú ú hangot, akkor a vonalat jelölőre. A továbbiakban a játékos tevékenységeket a nyelvi képesség fonológiai szintjének fejlesztésével folytattuk. A marslakók azokat a dolgokat vitték el magukkal a Földről, amiknek a nevében sz hang volt. Én neveztem meg a képeket, a gyermekek pedig a megfelelő tárgyképre marslakót imitáló tapadókorongos játékot tettek. A következő próbatétel a postás játék volt. Minden gyermek kapott egy hívóképet. Az asztal közepére pedig lefordított tárgyképeket helyeztem. A játékosok egymás után húztak képet, melyet megneveztem. Az adott képet a nevében szereplő hangnak megfelelően kézbesítette a ”postás” a hívókép tulajdonosának. A továbbiakban az adott hang helyét kerestük a szavakban. Mindezek után a gyermekek beszédmegértését fejlesztő játékkal folytattuk a tevékenység sorozatunkat. A feladat alapján az általam elhangzott meghatározások szerint kellett a gyerekeknek a megfelelő ábrákat azonosítani. A relációs szókincset fejlesztő kitalálós játékkal folytattuk a szórakozást. Kilenc képet rendeztünk három sorba. Megneveztem valamelyik kép helyét, a gyerekek pedig kitalálták, hogy melyikre gondoltam. Az utolsó versengés az általam készített dobble játék volt. A gyermekek örömteli kacagással vettek részt a foglalkozáson.
A bemutató foglalkozás lezárása után kérdéseket tehettek fel az óvodapedagógusok, melyekre örömmel válaszoltam, illetve közelebbről is megszemlélhették a saját készítésű eszköztáramat. A résztvevők elégedetten állapították meg, hogy új ötletekkel gazdagodtak, melyeket szívesen építenek be saját szakmai tevékenységükbe.
Újszász, 2025. április 9.
Szabó Katalin
logopédus