Helyszín: Vadaskert Alapítvány, 1021 Budapest, Lipótmezei út 1-5.
Időpont: 2017. december 8. (péntek)
A hiperaktivitás-figyelemzavar, röviden ADHD tünettanáról és diagnosztikájáról, valamint viselkedésterápiájáról és azzal szorosan összefüggő szülőtréningről hallottunk izgalmas és alapos előadást két gyakorló pszichiátertől. Dr. Baji Ildikó és Dr. Kiss Enikő felváltva tartottak előadásokat, majd a nap végén egy videofelvétellel demonstrálták, hogyan is zajlik náluk maga a beavatkozás.
Tapasztalataik alapján lényegében 5 éves kortól már biztonsággal diagnosztizálható az ADHD. Habár gyermekkori kórképről van szó, sok esetben felnőttkorban is fennmarad, tünetei átalakulnak. Fontos a tünetek meglétének alapos feltérképezése, illetve hogy azok egyszerre legalább két területen, élettérben (pl. otthon és óvoda/iskola) egyaránt megmutatkozzanak. Terápiájában különösen fontos helyet foglal el a viselkedésterápia, mely mellett súlyosabb esetekben a szülő egyetértésével gyógyszeres terápia alkalmazására is van lehetőség. A tünetek, illetve a gyermek képességeinek és nehézségeinek feltérképezéséhez két kérdőívet is kaptunk segédletként, melyeket ők is használnak munkájuk során. Fontos a rendszeres kontroll, mivel a tünetek az érés és a terápiák során sokat alakulhatnak, változhatnak. Gyakran előfordul, hogy egyéb problémával is küzdenek az ADHD-s gyermekek pl. viselkedészavar, tanulási zavarok, melyek specifikus terápiája szintén szükséges, de nem helyettesíti az ADHD terápiáját, melyek közül a viselkedésterápia bizonyítottan hatékony módszer. A korai felismerés és kezelés fontosságát hangsúlyozták, mely a gyermekek személyiség fejlődése szempontjából is lényeges.
Bemutatták a viselkedésterápiás program részletes felépítését, melyből néhány információt kiemelnék. Három korcsoport számára tartanak kiscsoportos 2×5 napos viselkedésterápiás kezelést, 5-7 éves óvodás gyermekek számára, 1-2. osztályos gyermekek és 3-4. osztályos gyermekek számára, a Fészek program keretében. Ezzel szorosan összefonódva a szülők (és más fontos hozzátartozók, akár pedagógusok) számára 4 alkalmas tréninget, hogy a megkezdett két hetes viselkedésterápiás folyamat otthon is folytatható, fenntartható legyen. Többszintű jutalmazásos rendszert alkalmaznak, büntetés nélkül. Cél a kívánt viselkedés kialakítása pozitív megerősítéssel, mely maga után vonja a nem kívánt viselkedés minimalizálódását, kioltódását. Lényeges, hogy egyszerre csak 2-3 szabályt vezessünk be, melyek egyszerűek, jól érhetőek legyenek és piktogrammal vizuálisan is segítsük a gyermekeket, hogy ezeket követni tudják. Jól átgondolt és kivitelezhető napi és hetirend kialakítása, beépített jutalmazással mind támogatják a gyermekek együttműködését. Részletesen beszéltek a szülők kommunikációjáról, hogyan és miként beszéljenek és viselkedjenek gyermekükkel, hogy segítsék őt az alkalmazkodásban.
Összességében hasznosnak találtam, a munkám során is alkalmazható ismereteket kaptam a képzés során.
Szolnok, 2017. december 11.
Salánkiné Szilvás Anett