Személyes kiválóság, szervezeti eredményesség….
A 2014/2015. tanév végén csapatépítő tréningen vett részt a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat igazgatótanácsa. A tréningen Szabó Győzőné pszichológus önismereti játékok, kölcsönös bizalom alakítás, együttműködés alapozás tevékenységek keretében, játékos formában alapozta a különböző szervezeti kultúrából jövő, annak hagyományain nosztalgiázó tagságot.
A következő, azaz a 2015/2016. tanév a tréningen elsajátított együttműködési technikák gyakorlására rendszeresen alkalmat adott. Voltak ebben sikereink, de voltak félresiklott próbálkozásaink is: a kölcsönös bizalom kialakítása és a felhőtlen együttműködés nem mindig könnyű!
Ezért jelen tanévben a tréning folytatásában gondolkodtunk. Úgy véltük, hogy az út, amelyen elindultunk, járható, de a lépéseket még csiszolgatni érdemes. És nem az utat kell a lépésekhez, igazítani, hiszen az nem rajtunk múlik. A lépéseket kell és lehet az úthoz, annak rögösségéhez, vagy sima felületéhez igazítani, mert azt lehet önerőből, csak akarat kell hozzá. Ezért meghívtuk ás felkértük a trénerünket, elméleti ismeretekkel alapozza meg számunkra az együttgondolkodás lehetőségét, tekintettel arra, hogy az Intézmény tagintézményeiben mind kiválóan felkészült, szakterületükön elismert szakemberek dolgoznak vezetőkként, de személyes erényeik, értékeik a közösben nem feltétlenül erősségekként, sokkal inkább a sikeres együtthaladás gátló tényezőiként jelentek meg, mely jelenség előtt értetlenül álltunk, a megoldás keresésben viszont igencsak elakadtunk.
Nos, ebben segített nekünk Szabó Győzőné, aki Dr. Stephen R. Covey munkáiból inspirálódva megtartotta „A személyes kiválóságtól a szervezeti eredményességig” című előadását. Az előadás tulajdonképpen hét szokásra igyekezett rávilágítani, mely szokások segítik az egyén közösségi működését. A hét szóban forgó szokás a következő: 1. Proaktivitás, 2. Tudd előre pontosan, hogy hová akarsz eljutni, 3. Először a fontosat tedd! (Hatékony önmenedzselés), 4. Gondolkodj nyer – nyerben!, 5. Először érts, aztán értesd meg magad!, 6. Teremts szinergiát!, 7. Élezd meg a fűrészt! Az előadó a szerzőt idézte, a mikor definiálta a vezetést, mint tevékenységet: „Vezetés az, amikor olyan kristálytisztán kommunikáljuk az emberek felé értékeiket, és a bennük rejlő lehetőséget, hogy saját maguk is felfedezik önmagukban.”
Tisztázta továbbá a vezetés négy elemét:
- Példamutatás
- Útkeresés (közösen: jövőkép)
- Összehangolás (fegyelem, rendszerek felállítása az irányításhoz!)
- Felhatalmazás: Bízzunk az emberekben, álljunk félre és csak akkor adjunk segítséget, ha kérik.
Végül föltette a kérdést: Hol tart a szervezet? És minden hallgató föltette ezt a kérdést magának, legbelül, válaszokat keresve, és így elindult a közös gondolkodás a Szervezet érdekében.
Az elméleti képzést egy kétnapos csapatépítő tréning alapozta, 2016. június 16-17-én, melyen az igazgatótanács tagjai hiánytalanul részt vettek. Itt sokat tanultunk önmagunkról, együttműködési készségünkről, megtanultuk elemezni és értelmezni a közös teherviselés könnyítő hatását, voltunk játékosan vezetők és beosztottak, majd fordultak a szerepek, összehasonlítottuk a gyakorló vezetőt az ideális vezetővel, a jelenlegi szervezetet az ideális szervezettel, és közben folyamatosan az Intézmény közös erővel történő sikeressé tételének technikáin munkálkodtunk. Írtunk verseket és dalokat, értékeltük egymást, dicsértük, és pozitív lepelbe burkolva kritizáltuk, gondosan figyelve arra, hogy semmiképp ne legyünk bántóak.
A tréning szinte kirándulás volt, játékos felüdülés és pihentető tanulás, melyből szakmailag profitálhat minden aktív résztvevő, ugyanakkor pihenhet általa a tanév végére már elfáradt vezető. A programból hagyományt szeretnénk: szellemi épülés és gyakorlati tréning a vezetői kompetenciák fejlesztésére ideális útnak bizonyul számunkra, sokoldalúan hat ránk, hogy hatékonyak legyünk igazgatási, az emberek vezetési feladatainak ellátásában.
Csibi Enikő
főigazgató