Karcagi tagintézmény Külső-belső továbbképzés Uncategorized

Korai fejlesztés munkacsoport belső továbbképzése a Karcagi Tagintézményben

A Karcagi Tagintézmény korai fejlesztés munkacsoportja a tanév folyamán a kéthetente megvalósuló szakmai team foglalkozások mellett két – szülők, gyermekek, szakemberek részére szervezett – rendezvényt és egy belső továbbképzést tartott. A belső továbbképzés célja egy-egy speciális szakterület bemutatása, terápiás – módszertani ismeretek átadása, mellyel a korai fejlesztésben és a fejlesztő nevelésben dolgozó szakalkalmazottak (főállású és óraadó kollégák) szakmai tudása bővül. A munkacsoport tagjai az egymás munkájának megismerését, a tapasztalatcserét, a kölcsönös segítségnyújtást munkatervükben kiemelt feladatként fogalmazták meg. A tanév utolsó munkacsoport foglalkozásán a konduktív pedagógiai megsegítés tartalmi elemei és az etetés- és evésterápiák volt a téma. A munkacsoport egyik tagja és egy partnerintézményben dolgozó gyógypedagógus kolléga – mint meghívott előadó – egy-egy előadás megtartásával vállalta a témák feldolgozását.

IMG_1596Némethné Szopkó Mária, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kádas György Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, EGYMI, Diákotthon és Gyermekotthon konduktora előadását a konduktív pedagógia elméleti hátterének rövid vázolása és a konduktorok mindennapi szakmai tevékenységeinek bemutatása köré építette fel. Megfogalmazta, hogy a konduktív pedagógia az ember szemléletének, aktivitásának, küzdeni tudásának, tanulási képességének, életrendszerének kialakítási programja. A kondukció útján a konduktor nem közvetlenül a gyermek funkcióit segíti, hanem a gyermeket, aki a funkcióit építi. Lehetővé teszi az ember számára, hogy az ő direkt segítsége nélkül érje el a célt. A konduktor olyan speciálisan képzett pedagógus, aki a nevelési folyamat minden pillanatában rávezeti a mozgássérültet az élet adta feladatok önálló megoldására; öntevékenységre készteti. A konduktornak rendelkeznie kell a jó pedagógus tulajdonságaival, közöttük különösen az aktivitás létrehozásának, az együttműködésnek, és az operatív megfigyelésnek a képességével is.

Szele Éva, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Fogyatékosok Otthonának („Gólyafészek” Otthon) gyógypedagógusa Etetési és evészavarok komplex korai terápiájának bemutatása címmel tartotta meg előadását. A normál fejlődésmenetből kiindulva mutatta be a rendszerszintű beavatkozás szükségességét az evési/etetési nehézséggel küzdő gyermekek családjai esetében. Megismerhettük az étkezési/táplálkozási nehézségek, zavarok hátterét, a szakemberek kompetenciáit, az interdiszciplináris team tagjainak feladatait. Az előadás során betekintést kaptunk az etetést segítő speciális eszközök, kellékek tárházába.IMG_1599 Gyakorlati ismereteket szerezhettünk néhány etetési technikáról, etetést/táplálást segítő módszerekről. Az előadás végén a kolléganő bemutatta azokat a korszerű tápszereket, adalékanyagokat, pépes élelmiszereket, melyeket a mindennapi munkája során használ.

Köszönjük mindkét kolléganőnek a tartalmas előadást, amivel hozzájárultak, hogy magas színvonalú programot valósíthattunk meg, bővíthettük, rendszerezhettük szakmai ismereteinket.

Zsoldos Erzsébet
tagintézmény-igazgató