A JNSZVPSZ Jászberényi Tagintézménye a 2024/2025. tanév munkatervéhez, valamint a pedagógus teljesítményértékelési rendszer tervezett és ütemezett teljesítménycéljaihoz igazodóan – a „Családok Éve” tematikus évhez kapcsolódóan – nyílt foglalkozásokat szervezett a logopédiai és képességfejlesztő terápiában részt vevő gyermekek szülei részére. A nyílt órák megtartását 2025-ben a Logopédia Európai Napja köré terveztük 2025. március 3-7-ig.
Az elsődleges cél egyrészt az volt, hogy a szülők bepillantást nyerjenek a terápiás munkába, hiszen a terápia akkor lesz igazán hatékony, ha a folyamatban a szülők is aktívan részt vesznek, ezért rendkívül fontos, hogy közelebbről is megismerjék az itt folyó tevékenységeket. Másrészt fontos, hogy a logopédiai ellátásban az artikulációs terápia mellett előtérbe kerüljön a nyelvi fejlesztés témaköre is. A digitalizáció hatására a beszéd- nyelvi problémák megjelenése átrendeződött, így azt gondoljuk, hogy ezekre az új kihívásokra a logopédiai terápiák fókuszát is érdemes áthelyeznünk. Fontos felhívni a figyelmet a beszédészlelési és beszédmegértési zavarokra is, ezek felismerésére és terápiájára. A nyílt foglalkozás jó alkalmat ad annak, hogy ezt a szülők felé kommunikáljuk.
A képességfejlesztő foglalkozások tartalmi részét illetően általános kognitív részképesség fejlesztés történik, figyelembe véve a részképességek kialakulásának hierarchiáját, mely területeken minden gyermekkel végig megyünk. A foglalkozások egyfajta iskola előkészítő foglalkozások is egyben, hiszen nagy hangsúlyt helyezünk a tanuláshoz szükséges készségek, képességek fejlesztésére is annak érdekében, hogy az iskolakezdés zökkenőmentes legyen a gyermekek számára.
A képességfejlesztő órán bemutatásra kerültek az alak-háttér differenciálás, alakálladóság érzékelése, nagymozgás, finommotorika, vizuális-és auditív figyelem, szókincsbővítés, auditív emlékezet, számlálás, időbeli-síkbeli tájékozódás, vizuomotoros koordináció részképesség területek fejlesztési lehetőségei. Ezen részképesség területek életkornak megfelelő működése nagymértékben meghatározza az iskolai beválás prognózisát.
A nyílt órák során a szülők visszajelzései rendkívül pozitívak voltak. Az órák végén lehetőséget biztosítottunk számukra, a szakemberekkel való beszélgetésre. A szülők hálásak voltak, hogy betekintést nyerhettek a fejlesztő foglalkozásba, és megköszönték, hogy lehetőségük nyílt megfigyelni, hogyan működik együtt a különböző feladathelyzetekben és teljesít a gyermekük a foglalkozáson.
Bízunk benne, hogy a személyes találkozás segített abban, hogyan tudnak hatékonyan segíteni a szakemberrel együttműködve a nehézségek megoldásában, hogy könnyebben boldoguljanak későbbi tanulmányaik során.
Jászberény, 2025. 03. 14.
Bartusné Major Ágnes
tagintézmény-igazgató