Logopédiai munkaközösség Munkaközösség

A Logopédia Munkaközösség 2015. november 25-i műhelymunkájáról

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat LOGOPÉDIA Munkaközösségének novemberi megbeszélésén 19 fő vett részt.

A tervezettek szerint a műhelymunkán az alábbi témák szerepeltek:

  • Észrevételek a protokoll kapcsán: a logopédiai ellátás szakszolgálati protokolljának áttekintése során azt az észrevételt tettük, hogy intézményünkben a logopédiai szakszolgálati ellátás folyamata a protokoll elvárásainak (előírásainak) szinte teljes mértékben megfelel. Röviden: bejelentkezés vagy szűrés® e. részletes logopédiai vizsgálat (minden esetben megelőzi a terápiát) ® logopédiai vizsgálati vélemény készítése® ellátás. Kisebb módosítás (tanácsadásba való bekerülés előtt is vizsgálati vélemény írása), illetve bizonyos részletszabályok helyi kidolgozása (pl. szülői engedély kérése felvételek készítéséhez – érvényesség ideje stb.) az ajánlás szerint a későbbiekben szükséges lehet.
  • A LAPP Aktívszókincs-vizsgálat: megbeszéltük a logopédiai diagnosztikai munkában alkalmazható (a protokoll szerint ajánlott) aktívszókincs-vizsgálat felvételének módját, a pontozás és értékelés mikéntjét. Megosztottuk egymással a teszt felvételével kapcsolatos tapasztalatainkat, a tapasztalt előnyöket, hátrányokat. Sajnos a vizsgálóeljárást a kollégák közül még kevesen használták, javasolt ennek
  • Az artikulációs zavarok javítása témakörén belül: a ny, ty, gy hangok fejlesztése, rögzítése, automatizálása (gyakorlatok a logopédián). Munkatankönyvek, gyakorlófüzetek, eszközök.

Pásztor Tiborné Parádi Emőke
munkaközösség – vezető

Az MLSZSZ november 21-i konferenciájáról Nieberlné Sági Mónika logopédus számolt be röviden:

MLSZSZ

  1. Sarbó Artúr díj: dr Juhász Ágnes, 70. éves: több kolléga méltatta, emberi, szakmai mivoltát.
    1. Ő elmondta: terapeuta szemléletét a Rogersi alapelvek határozták meg: empátia, megértés, elfogadás.
    2. Attitűdje volt: a szakmaiság védőszárnya alatt figyelni a tanítványt, megőrizni a kellő objektivitást
    3. fontos az elméleti igényesség: terápia csak úgy építhető jól, ha mögötte kellő mértékű elméleti tudás van
    4. előadása: AAK – Több mint BLISS – szerinte az AAK tanulása nem hátráltatja a beszédindulást
  2. Kas Bence: a szórend szerepe…:
    1. a nyelvfejlődési zavar magyar nyelvi tünetei
    2. néha az expresszív beszédben kevés a nyilvánvaló jel (mert a gazdag morfológia miatt alapvetően nem hibáznak a gyermekek a kifejezésben)
    3. a mondatmegértésben, (nem az egyszerű mondatoknál!) azonban vannak tünetek
    4. jellemzően, ha a tárgy előbbre van az alanynál, akkor a SNYZ mutató gyermekek nehezen értik meg – tárgy-alany szórend feldolgozási nehézsége!!!
    5. elmondta: CPLOL: szeretnék Európai szinten harmonizálni a logopédiai diagnosztikus terminológiát
  3. Mentorháló – MLSZSZ terve:
    1. mentor lehet, akit az MLSZSZ 3 tagja ajánl
    2. akit az MLSZSDZ elnöksége felkér
    3. országos szintűre tervezik
    4. mentor feladatai stb.
    5. SKYPE: országon belüli kommunikáció lehetősége
  4. Csoportos afázia – terápia: OEP támogatásával
    1. 2-3 fős csoportok, heti 1-2 óra
    2. terápia: 4 terület: beszéd-produkció + értés, írás, olvasás
    3. életszerű előrevivő témák, fontos, hogy a témakörbe mindenki tudjon bekapcsolódni
    4. gyakorlatok: egyéni, csoportos, páros – ülő, álló, mozgó (olfaktórikus =minél több érzékelési csatorna)
    5. terapeuta: moderáló szerep
    6. eredmények-tapasztalatok: a csoportdinamika összes pozitív hatása érvényesül, tágul a szociális élettér, a társas kapcsolatok javulnak
    7. azt gondolják orvosok is: ha egy évig nem változik, nem lesz változás, de igen, példák mutatják
    8. létrejött a budai centrum!
  5. Soósné: jó részletes előadás: szeretne tanulmányt írni belőle
    1. az olvasás fejlődési modelljei
    2. Az írott nyelvelsajátítás kognitív, nyelvi indikátorai: fonológiai tudatosság, gyors automatizált megnevezés, graféma – fonéma megfeleltetés, fonológiai munkamemória
    3. A diszlexia vizsgálata alsóbb osztályfokon (protokoll LOV)- ez ajánlott, de hogy a szakértői bizottságokban mikor kezdik használni, az nem tudható – de akkor a logopédus ne vizsgáljon vele
  6. Lőrik: elmondta röviden az 5 új diagnosztikai eszközt
    1. LAPP- készült digitális változata is- ??? FŐIG
    2. Szó? –nem szó?
    3. 7: Imre Angéla: Akusztikai elemzés…-diszfónia diagnosztikához használható számítógépes program: PRAAT: ingyenes, bárki számára hozzáférhető, nyelvtől független, könnyen kezelhető—jó: adatok, leírások, hanganyag- összehasonlíthatóság
  7. Applikáció számítógépre: kiegészítője a terápiának: félénk, nem beszélő gyermekeknek is jó, csoportos , páros és egyéni, egyéb lehetőségek az utazó tanároknak!!!!!
  8. MOZGÓKALANOK: a mozgás becsempészése a terápiákba:
  9. A nyelvi zavarok és az olvasástanulás kapcsolata: francia iskola logopédusa
  10. Kerekasztal: protokoll