1.rész:
Dr. Csákvári Judit tartott előadást Az intellektuális képességzavarok felmérésének többdimenziós megközelítése – az intellektuális képességzavar korszerű többdimenziós diagnosztikája címmel.
Az előadó az elnevezés történeti áttekintésével kezdte beszámolóját, mely szerint a BNO10 mentális viselkedészavarnak nevezi az értelmi sérülést.
A BNO11 (2018-ra várható) az idegrendszer fejlődési zavaraiként határozza meg az értelmi sérülést.
2013.óta a DSM V is az idegrendszer fejlődési zavaraiként tartja számon a fenti fogalmat.
Az értelmi fogyatékosság (értelmi fejlődés zavara) – intellektuális képesség zavara – intellektuális fejlődési zavar
Globális fejlődési késésről beszélhetünk 5 éves kor alatt
Nem meghatározott értelmi fogyatékosságról 5 éves kor felett
A gyógypedagógiai fogalomhasználat szerint:
tanulási akadályozottság – enyhe értelmi fogyatékosság
értelmi akadályozottság – közepesen súlyos, súlyos, igen súlyos állapot
Középsúlyos értelmi fogyatékosság – az intelligencia kvóciens kvantitatív mérésen alapul, kvalitatív – az adaptív funkcionálást mérő tesztre lenne szükség – a Vineland-féle szociális érettségi skála közel 50 éves, elavult már.
A súlyosság szintjei az alábbi szempontok alapján ítélhetők meg:
- fogalmi terület – a magyar nyelvnél elvont gondolkodásra fordítják, ami félrevezető
- társas tevékenység
- gyakorlati ismeretek
A hazai gyakorlat szerint az alábbi folyamatok valósulnak meg egy szakértői vizsgálat folyamán:
- élettörténet, fejlődés menete, mentális történések, környezeti hatások
- fejlődési szint, aktuális általános állapot
- általános kognitív működés, intelligencia
- neuropszichológiai faktorok – pl. Bender – képességstruktúra
- szociális érettség, adaptív működés
- iskolai teljesítmény
- személyiség vizsgálata? – többnyire nem valósítható meg
Fejlődési tesztek:
Brunet-Lézine – nincs hazai standardje, létezik revidiált nemzetközi változata
Bayley III. standardizálása folyamatban van, egyik hátránya, hogy a kognitív skálát nem bontja alskálákra
Battele II. kísérleti tapasztalatok vannak, nincs hazai standardje, 8 éves korig mér
Denver teszt – szűrőteszt
Halmozott állapot felmérésére szükségünk lenne vizsgáló eljárásra
Intelligencia felmérése:
- Budapesti Binet – elavult, létezik nemzetközi 5. változat is
- WPPSI-IV., WISC-IV., WAIS-IV.
- Woodcock-Johnson kognitív képességek tesztje
- SON, Leiter, Raven, UNIT2
Szociális érettség felmérése:
- Vineland – féle skála: nincs hazai standardje
- Vineland II – nincs magyar változata
Támogatási szükséglet felmérése:
- Támodatás/szupport intenzitás skála – nálunk nincs ilyen skála
2012-ben léterejöttek a protokollok, melyek a komlex vizsgálati eljárásrendet leírták
Személyes funkcionálás vizsgálata (FNO)
Ez egy gyűjtőfogalom, magába foglalja:
- az élet tevékenységeit
- testi struktúrát és működést
- személyes aktivitást és részvételt
Schotock és munkatársai 2010-es vizsgálata szerint az emberi működés dimenziói az alábbi összetevőkből állnak:
A személyes funkcionálást meghatározza:
- intellektuális képesség
- adaptív viselkedés
- egészségügyi állapot – hazánkban magas a mentális betegségek aránya
- részvétel, társas szerepek
- kontextus – Home leltár
Korlátok, melyek befolyásolják a munkánkat:
– a szakértői tevékenység egy szakpolitika szinten definiált rendszer részrendszere
– az informatikai infrastruktúra, eszköz, kapacitás hiánya jellemzi
2.rész:
A Gyógypedagógiai Továbbképző Központ munkatársa Dr. Maléth Anett ismertette a hallgatósággal a Szakértői bizottsági komplex tevékenység című moduláris rendszerű szakirányú továbbképzés eddig elkészült vázát
A képzés a szakvizsgára felkészítő képzés előlépcsője is lehet, a 2 félév beszámítható majd, de 30 órás továbbképzés formájában is lesz lehetőség jelentkezni egy adott témakörre.
Érdeklődni lehet a www.barczi.elte.hu oldalon.
A képzés elindítása Dr. Torda Ágnes nevéhez kötődik.
A képzés egy része e-learning formájában valósulna meg.
A hallgatók egymás közötti kommunikációját is lehetővé teszik.
December közepére véglegesítik a szakmai tartalmat, még lehet javaslatokat tenni.
Záródolgozat – portfólió készítése diagnosztikus esettenaulmány formájában
2017/2018 második félévére indulna a képzés, a financiális hátteret még nem tudják, valószínűleg kettős lesz – önköltség + munkáltató – az ár vélhetően 50-60.000,- -ot nem haladja majd meg.
A Szakértői bizottsági komplex tevékenység szakirányú továbbképzés szerkezeti felépítése:
- Diagnosztikai alapozó modulok:
Gyógypedagógiai-pedagógiai-pszichológiai diagnosztikus tevékenység módszertanu megalapozás – kötelező 30 óra
Szakértői munka/szakértői vélemény – kötelezően választható 15 óra
Szakértői munka folyamatszabályozás/protokollok – kötelezően választható 15 óra
Szakértői munka/team munka a szakértői bizottságban – kötelezően választható 15 óra
- Diagnosztikai szakismeretet nyújtó modulok:
Sérülésspecifikus gyógypedagógiai-pedagógiai-pszichológiai diagnosztikus modulok – választható 30 óra
Életkor-specifikus gyógypedagógiai-pedagógiai-pszichológiai diagnosztikus modulok – választható 30 óra
Módszer- és eszköz-specifikus modulok – választható 30 óra
Czagány Bernadett és Földesiné Ungi Marianna