A 2017/2018. tanévi második munkaközösségi foglalkozáson 20 fő vett részt jelenléti ív szerint.
A megbeszélés témakörei három fő területet öleltek fel:
- az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálatok eljárásrendje
- a skype-on keresztül történő munkaközösségi foglalkozások előkészítése
- a középiskolai mentesítések, valamint az egyéni differenciálási lehetőségek a tanítási órán
Az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálatok esetében arra a megállapodásra jutott a munkaközösség, hogy készül majd egy folyamatleírás, ami segíti a munkánkat, valamint készül egy vizsgálati vélemény sablon – melyet akkor használunk majd, mikor az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálatkor felmerül a beilleszkedési tanulási magatartási nehézség és folytatjuk a folyamatot további kiegészítő pszichológiai és gyógypedagógiai vizsgálattal. A fenti dokumentumok a főigazgatóságról lesznek elküldve a tagintézményekhez.
A fenti vizsgálatokról készül el a szakértői vélemény, melyben az előzmény részben tüntetjük fel, hogy iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálati kérelem alapján kezdődött a vizsgálati folyamat, amely során felmerült a BTMN gyanúja, és további kiegészítő pszichológiai és gyógypedagógiai vizsgálatokat végeztünk. Minden vizsgálati időpontot feltüntetünk, majd az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálat eredménye, azt követően a pszichológiai és gyógypedagógiai vizsgálat eredménye alkotja a szakértői véleményt.
Az iskolába lépéshez szükséges fejlettségi vizsgálatot az INYR-ben tevékenységként kell felvinnünk.
A skype-on keresztül megvalósuló munkaközösségi foglalkozás 2017. november 30-án lesz. A témánk szerint a BTMN korrekciós, nevelési javaslatokról fogunk konzultálni. A konferenciabeszélgetésben minden tagintézmény/telephely részt vesz, felkészül az általa választott területekből. Készít az adott területre vonatkozóan egy gyűjteményt, amit megoszt a többiekkel, majd elküldi a munkaközösség-vezetőnek, aki összeszerkeszti a dokumentumokat, és segédanyagként továbbítja a munkaközösség tagjainak.
A munkaközösség tagjai az alábbi területeket vállalták:
- Kognitív funkciók (gondolkodás, figyelem, emlékezet, észlelés), szociabilitás – Megyei Szb
- Vizuomotoros koordináció, grafomotorika – Karcagi Tagintézmény
- Beszéd – Újszászi Telephely
- Mozgás – Kunhegyesi Tagintézmény
- Olvasás – szövegértés alsó tagozat – Kunszentmártoni Tagintézmény
- Írás – helyesírás alsó tagozat – Jászberényi Tagintézmény
- Számolás alsó tagozat – Törökszentmiklósi Tagintézmény
- Figyelem nehézsége, beilleszkedési, magatartási nehézség alsó tagozat– Tiszafüredi Tagintézmény
- Olvasás – szövegértés felső tagozat – Jászapáti Tagintézmény
- Írás – helyesírás felső tagozat – Fegyverneki Telephely
- Számolás felső tagozat – Szolnoki Tagintézmény
- Figyelem nehézsége, beilleszkedési, magatartási nehézség felső tagozat – Mezőtúri Tagintézmény
A munkaközösség tagjai 2018. február 8-án is skype-on keresztül konzultálnak, szakirodalom ajánlót készítünk. Minden munkaközösségi tag kiválaszt egy szakirodalmat (BTMN területéről), melyet bemutat a többieknek, és készít egy írásos összefoglalót. A munkaközösség tagjai, az általuk választott szakirodalom címét a munkaközösség-vezetőnek megküldik 2017. november 30-ig.
A harmadik témakörünk feldolgozását csoportmunka keretében folytattuk. BTMN diagnózis mellé tettünk mentesítési javaslatokat, melyet kiegészítettünk az érettségire vonatkozóan is. Fontos szempont, hogy minden középiskolai mentesítés esetén vegyük figyelembe a kimenetet is (szakmai vagy érettségi vizsgát tesz a tanuló, esetleg szakmai + érettségi vizsgát együtt). A szakértői véleményben leírt mentesítés (ami a mindennapokra vonatkozik), egyezzen az érettségi vizsgára tett mentesítési javaslattal. A szakértői véleményben leírt mentesítés alanyi jogon jár, nem kell az iskola igazgatójának külön kérelmet, vagy nyilatkozatot benyújtani.
Az alábbi két jogszabályt alkalmazzuk a mentesítés adása során:
- A Nemzeti köznevelési törvény 56. (1) A tanulót, ha egyéni adottsága, fejlettsége szükségessé teszi, a szakértői bizottság véleménye alapján az igazgató mentesíti
- a) az érdemjegyekkel és osztályzatokkal történő értékelés és minősítés alól, és ehelyett szöveges értékelés és minősítés alkalmazását írja elő,
- b) a gyakorlati képzés kivételével egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól.
(2) Az érettségi vizsgán az (1) bekezdés b) pont szerinti tantárgyak helyett a tanuló – a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint – másik tantárgyat választhat.
- A 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet 6 § (7) Ha a vizsgázót – az Nkt. 56. § (1) bekezdése alapján a kötelező és a kötelezően választandó érettségi vizsgatárgynak megfelelő tantárgyból középiskolában – mentesítették az érdemjegyekkel és osztályzatokkal történő értékelés, minősítés alól, akkor az adott tantárgy helyett a vizsgázó egy másik, általa választott vizsgatárgyból tehet érettségi vizsgát. A vizsgázó részére – a szakértői bizottság szakvéleménye alapján – kérelmére engedélyezni kell az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történő felváltását, és biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt.
Gyakorlati példa:
Tantárgyrészi mentesítés:
Mentesítés a „mindennapokra”:
A Nemzeti köznevelési törvény 56. § (1) b) értelmében javasoljuk a tanuló értékelés és minősítés alóli mentesítését minden tantárgy helyesírás tantárgyrészből. A mentesítés azokat a tantárgyakat érinti, ahol a beszámolóhoz az írás eszközhasználatára van szükség.
Javasoljuk engedélyezni a szóbeli számonkérést. Javasoljuk a hosszabb felkészülési időt.
Mentesítés az érettségire:
A 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet 6 § (7) értelmében a szakértői bizottság véleménye alapján a vizsgázó számára engedélyezni kell az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval történő felváltását, és biztosítani kell a hosszabb felkészülési időt. (választani kell hogy a szóbeli vagy az írásbeli beszámolót javasoljuk!)
Teljes tantárgyi mentesítés:
Mentesítés a „mindennapokra”:
A Nemzeti Köznevelési Törvény 56. § (1) b) értelmében javasoljuk a tanuló értékelés és minősítés alóli mentesítését magyar nyelv és irodalom / matematika / idegen nyelv teljes tantárgy(ak)ból.
Mentesítés az érettségire:
A javasolt mentesítés az Nkt. 56 § (2) értelmében az érettségi vizsgán is érvényesítendő. Az érettségi vizsgán az (1) bekezdés b) pont szerinti tantárgyak helyett a tanuló – a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint – másik tantárgyat választhat.
Segédeszköz használat esetén az érettségire:
A 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet 20 § (7) b) értelmében javasoljuk lehetővé tenni, hogy a szakértői bizottság szakvéleményében előírt, illetve az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszközt (pl. számítógép, írógép) a tanuló használja.
A munkaközösség tagjai összegyűjtötték az egyéni differenciálás lehetőségeit, melyet a munkaközösség-vezető összesít és elküldi a munkaközösség tagjainak.
Szolnok, 2017. október 19.
Czagány Bernadett
munkaközösség-vezető