A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szolnoki Tagintézményében 2017. május 12-én a Logopédia Hete rendezvénysorozatunk keretei között megrendezésre került a logopédiai workshop találkozónk, melyen 9 logopédus kolléga osztotta meg egymással játékos gyakorlati ötleteit.
A logopédiai fejlesztő munka egyik legalapvetőbb és legfontosabb didaktikai módszere a játékosság, hiszen a motiváció és aktivizálás szempontjából a gyermekek affektív tényezőire kell hatni, ahhoz, hogy ismereteik mélyebb lenyomatokat képezzenek emlékeikben.
Az alábbiakban olyan logopédiai játékos gyakorlati ismereteket gyűjtöttünk össze, melyek a logopédiai terápiás foglalkozások alkalmával segítenek a játékos alaphelyzetek megteremtésében, illetve munkánk során hasznos gyakorlati ismeretekkel szolgálhatnak.
A szakmai találkozó vezetője Gleviczky Marianna tagintézmény-igazgató volt, akinek rövid megnyitója után Baloghné Bencsik Izabella logopédus kolléganő mutatta be saját innovációs fejlesztő játékait célzottan a megkésett beszédfejlődés és pöszeség terápiájához.
Dobble játékvariációja saját összeválogatott képanyaggal az r automatizálásához készült.
A szelektív vizuális figyelem és a szóelőhívás fejlesztésére alkalmazható.
Izabella után Benedek Péterné által elkészített társasjátékokat tekinthettük meg, melyek a pöszeség terápiájában az előkészítő szakasz motoros képességének fejlesztéséhez adtak játékos ötleteket. Ezt követően Bogdán Evelin telephelyvezető – beszédészlelést és beszédmegértést fejlesztő feladatok napi rendszerességgel – programját ismerhettük meg.
Farkas Nóra logopédus kolléganő a gyermekek szem-kéz koordinációjának fejlesztéséhez, az auditív percepció fejlesztéséhez, a zöngés és zöngétlen ajakpergés kivitelezéséhez adott játékos ötleteket. Gleviczky Marianna kifestős versgyűjteménnyel gazdagította repertoárunkat a dadogás terápiájához. Nieberlné Sági Mónika „matató táblája” a hangutánzást segíti a megkésett beszédfejlődésű gyerekek számára. Logopédiai „szerszámos ládája” pedig a terepmunkában hasznos és gyakorlatias eszköz a logopédus kolléganő számára. Pásztor Tiborné Parádi Emőke tagintézmény-igazgató helyettes az artikulációs mozgásügyesítő gyakorlatokhoz adott játékos ötleteket. Zakar Dorottya a beszédtechnika fejlesztésében és a pöszeség terápiájánál jól alkalmazható „fújó” és „horgászós” játékát ismerhettük meg.
Jómagam az auditív percepció fejlesztéséhez adtam játékos ötleteket.
A kolléganők ötletes, színvonalas, kiválóan hasznosítható gyakorlatokkal gazdagították a megjelentek tudását. A saját készítésű játékok sokoldalúságát igazolta a logopédiai terápiák széles körében történő alkalmazhatóságuk az életkori sajátosságok és beszédkórképek tekintetében egyaránt.
Újszász, 2017. 05. 12.
Szabó Katalin