Külső-belső továbbképzés Szolnoki tagintézmény

Pedagógusok felkészítése a tanfelügyeleti ellenőrzésre és a pedagógusminősítési eljárásban való részvételre

című pedagógus-továbbképzésről szóló beszámoló

Ezt a képzést az Oktatási Hivatal Projektigazgatósága szervezte, a TÁMOP-3.1.15-14-2014-0001 kiemelt projekt keretén belül. A képzés 10 órás időtartamot ölelt fel, amely a résztvevők számára térítésmentes volt.

Ezt a képzést több alkalommal is meghirdették, én a 15. turnusra jelentkeztem. A jelentkezési határidő 2015. október 20-a volt, a képzés pedig 2015. november 7-én zajlott le. Számos városban megtartották az előadásokat, a veszprémi helyszínen vettem részt.

A képzés célja: a pedagógusok tájékoztatása és felkészítése a minősítővizsgák, a minősítési eljárások és a pedagógiai-szakmai ellenőrzéseken való sikeres részvételre. A képzés érintette az önértékelés, a pedagógiai-szakmai ellenőrzés és a minősítés rendszerét, a pedagógusértékeléshez kapcsolódó alapfogalmak áttekintését, a pedagógiai-szakmai ellenőrzést, illetve a pedagógusminősítéshez kapcsolódó teendőket, fontos dokumentumokat.

A képzés előtt e-mailben olvasásra ajánlottak néhány fontos jogszabályt, illetve eljárásokat. Ezek a következők voltak: 326/2013. (VIII. 30.) Korm. Rendelet; 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet, elsősorban a XV. Fejezet; Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez, a második, javított változat kivonata; Tanfelügyeleti kézikönyvek; Önértékelési kézikönyv.

A képzés tematikája a következőket tartalmazta. Az első egység a pedagógus minősítési rendszer nevet kapta, amelyet öt kisebb részre tagoltak:

1 – Szakmai fejlődés és előmeneteli rendszer.
2 – Az e-portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében.
3 – Az óra-/foglalkozáslátogatás a kompetenciák tükrében.
4 – Az e-portfólió védése.
5 – Idő és feladatterv.

A második egység a pedagógiai-szakmai ellenőrzést, a tanfelügyeleti ellenőrzést részletezte:

1 – A pedagógus dokumentumai.
2 – Az óra-/foglalkozáslátogatás.
3 – Az interjú.

A harmadik egység pedig a pedagógus önértékelését világította meg:

Az intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó része. A pedagógus önértékelése.

Pozitív élményben volt részem ezen az alkalmon, hiszen nem csak előadás zajlott, hanem jelentős mértékben interaktív beszélgetés történt. Szabadon feltehettük kérdéseinket, még a szünetek ideje alatt is. Vitákra, tapasztalatcserékre került sor. Az előadók igyekeztek minden kérdésünkre válaszolni. A hangulat kellemes volt, ismereteim jelentősen bővültek.

Szolnok, 2015. november 9.

Kurczina Kinga
pszichológus