Beszámoló a 2022. szeptember 15., október 27., november 23-án a „Szülők Éve” keretében tartott műhelyfoglalkozásokról

1. helyszín: Jászágó Községi Önkormányzat Óvodája

Időpont: 2022. szeptember 15.
Résztvevők: szülők, pedagógusok
Létszám: 6 fő
Téma: Aktivitás – és figyelemzavar

Jászágó egy kis település, kis létszámú óvodai közösséggel. Intézményünkkel évek óta jó kapcsolatban vannak, gyakran keresnek fel bennünket előadások megtartására.

Jelen felkérésük legfőbb motivációja az volt, hogy egyre több nehezen kezelhető gyermekkel találkoznak az óvónők viszonylag már korai életkorban, illetve a szülőknek is egyre gyakrabban kihívás gyermekeik megértése, segítése. Az előadás során az ADHD mellett megbeszélésre kerültek az óvodás gyermekek életkori sajátosságai, az iskolaérettség legfőbb kritériumai. Néhány személyes szakmai példán és szülői tapasztalaton keresztül igyekeztünk közelebb hozni az ADHD problémakörét és megoldási lehetőségeket találni az aktuális tünet együttesre.

2. helyszín: Jászberényi Református Egyházközség Gólya Óvodája és Bölcsődéje

Időpont: 2022. október 27.
Résztvevők: szülők, pedagógusok
Létszám: 8 fő
Téma: Aktivitás – és figyelemzavar

A téma vonatkozásában az érdeklődőket elsősorban az ADHD problémaköre mellett a kapcsolódó korai jelek, a fejlesztés lehetőségei valamint a vizsgálati lehetőségek érdekelték, ebben igyekeztünk megosztani egymással az aktuális információkat. A szülőket érdekelte az a szempont is, hogy melyik út lehet hatékonyabb egy-egy gyermek kapcsán, a minél korábbi fejlesztési lehetőségek elkezdése vagy a korai diagnosztika, mely alapján a fejlesztés és a segítségnyújtás körét lehet meghatározni. Érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen pro-és kontra érveket tudnak felsorakoztatni a szülők és a pedagógusok, úgy tűnt bár a gyermek a közös kapcsolódási pont, mégis eltérő szempontok kerültek felszínre.

3. helyszín: Bercsényi Miklós Általános Iskola-Jászberény

Időpont: 2022. november 23.
Résztvevők: pedagógusok
Létszám: 34 fő
Téma: Aktivitás – és figyelemzavar

Az iskola igazgatója bevezetőjében elmondta, hogy azért tartja fontosnak a témát, mert gyors fejszámolással, lehet, hogy a 22 osztályból, minden osztályban van egy érintett gyermek. A pedagógusoknak az a tapasztalatunk, hogy az iskolai lehetőségek nem túl kedvezőek a személyre szabott problémák kezelésére. Az iskolában nincs iskolapszichológus és a pedagógiai asszisztensek száma sem túl magas. Az előadás során kiderült, hogy nagyon hamar már első osztály elején is korán érezhető, hogy melyik gyermek hol tart az érettség, értelmi képességek, szociális alkalmazkodás terén.

Gyakran előfordul, hogy az iskolába kerülő gyerekről nem tudnak minden információt, mert a szülők nem akarják, hogy tudomást szerezzen az iskola az esetleges nehézségekről. Szakemberként a tapasztalatom az, hogy minél több fórumon, helyszínen szükséges az érintetteket (szülő, pedagógus) edukálni, hogy a szakemberek együttműködése magas szintű és hatékony legyen a gyermekek érdekeit szemelőtt tartva.

Jászberény, 2022. 11. 24.

Barna Nelli
pszichológus

közzétéve itt Beszámolók, Jászberény.